Hopp til innhold

Kvitter seg med farlige overganger

En av landets verste jernbaneoverganger ble fjernet i dag. I løpet av de siste to ukene har to biler blitt fanget mellom bommene.

Jernbaneovergangen på Ranheim er stengt.

Jernbaneovergangen på Ranheim i Trondheim har vært en av landets verste. Nå er den stengt og blitt ersattet av en ny vei.

Foto: Dag Svinsås / NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Jernbaneovergangen ved Ranheim stasjon i Trondheim har vært en av landets verste. Her har det vært en rekke farlige hendelser de siste årene.

Informasjonssjef i Jernbaneverket, Dag Svinsås.

Dag Svingsås med den lange lista over farlige hendelser på Ranheim.

Foto: Lise Sørensen / NRK

I løpet av i fjor registrerte Jernbaneverket 45 hendelser ved denne planovergangen, og 35 av dem skjedde veldig nært jernbanesporet .

Rundt ti biler ble i løpet av 2010 fanget mellom bommene, og det samme har altså skjedd to ganger bare de siste to ukene.

Nedtelling

- Vi har hatt nedtelling til denne dagen hvor vi har stengt planovergangen over jernbanelinja, sier Dag Svinsås som er informasjonssjef i Jernbaneverket.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Jernbaneovergangen på Ranheim er stengt.

Fire store kantesteiner sperrer den gamle veien over jernbanen på Ranheim.

Foto: Dag Svinsås / NRK

Nå sperrer fire store kantesteiner den gamle veien over jernbanen. Jernbaneverket har laget en ny vei som kommer ned ved jernbanebrua. Strekninga er blitt et par hundre meter lengre å kjøre enn før.

Bandelederen

- Dette har vært en versting på landsbasis, og absolutt den verste planovergangen i Trøndelag. Vi har tatt bandelederen nå, sier Svinsås.

Totalt i Norge er det over 3500 jernbaneoverganger. Hvert år blir det satt av penger til å fjerne eller sikre de verste av dem. I år skal Jernbaneverket bruke 47 millioner kroner på å gjøre planovergangene bedre.

Verstingene

Jernbaneverket har en liste over jernbaneoverganger hvor biler har krasjet med toget, eller hvor biler har blitt fanget mellom bommene. Det føres også statistikk over personer som har oppholdt seg på overgangen når toget kommer.

Her er planovergangene som i tillegg til Ranheim troner på lista:

  • Heggedal i Asker
  • Moss (Strandgata)
  • Dal
  • Stange
  • Verdal
  • Stavne
  • Nordby
  • Mjøndalen
  • Askim
  • Braskereidfoss (Våler i Hedmark)
  • Stjørdal
  • Tynset

Sikring ikke alltid nok

Men Jernbaneverket har merket at det også skjer en del farlige episoder på overganger som er blitt sikret.

- Respekten for rødt lys og bom er hos enkelte fraværende. Det skaper livsfarlige situasjoner, sier pressesjef i Jernbaneverket, Jan Erik Kregnes.

Den neste planovergangen som skal fjernes i Trøndelag er ved Stavne i Trondheim.

- Det ideelle ville vært en jernbane uten planoverganger. Vi skulle gjerne fjernet alle, men det er umulig, sier Dag Svinsås.

Gi gass!

Og for ordens skyld: Hvis du blir sperret inne mellom to bommer på en jernbaneovergang - gi gass og kjør gjennom bommen! Bommene er laget av et materiale det er lett å kjøre gjennom, og som kun gir små skader på bilen.

Lista over de verste planovergangene i Trøndelag.

Her er verstinglista over planovergangene i Trøndelag.

Foto: Lise Sørensen / NRK

Har du dårlige erfaringer med jernbaneoverganger? Fortell din historie her: