Nestenulykken skjedde på planovergangen ved Ranheim stasjon ved 11.20-tida mandag.
Dramatikken begynte da en bil kom inn på skinnene mellom bommene mens sørgående tog sto stille på stasjonen.
Nødstoppanrop
Togføreren på det stillestående toget, som skal til Trondheim, venter alltid tre minutter på toget fra Trondheim. Han så bilen og varslet umiddelbart via vårt lukkede nødnett for jernbane, sier pressevakt Arvid Bårdstu i Jernbaneverket til NRK.
– Dermed rakk nordgående tog å stanse før det nådde fram til bilen på planovergangen.
Togføreren benyttet Jernbaneverkets lukkede GSMR-nett. Når togførere utløser nødstopp så vil alle tog i nærheten stanse.
I tillegg fløytet togføreren med togets lydhorn flere ganger for å varsle bilføreren om at et annet tog var på vei.
Kjørte gjennom bommen
Bilføreren tok derfor sats og kjørte gjennom bommen.
Det er helt etter oppskriften, ifølge Bårdstu.
– Når du er fanget mellom to bommer skal du kjøre gjennom bommen. Ikke tenk på lakken på bilen, sier Arvid Bårdstu.
– Slike bommer er laget for å gi etter veldig fort.
En mulig årsak til ulykken er det glatte føret.
– Vi varslet vegvesenet om å gjøre noe med det glatte føret ved planovergangen, sier Bårdstu.
Plagsom planovergang
Planovergangen ved Ranheim opplever til stadighet kritiske situasjoner med biler på toglinja.
– Vi hadde en tilsvarende episode i helga. En personbil fikk den ene bommen på taket.
– Vi har hatt episoder der det har gått litt verre. For noen år siden ble en isbil tatt av toget, og en annen gang var det en drosje.
Arvid Bårdstu mener planovergangen på Ranheim kommer overraskende på mange bilister. Han viser til at dette er en planovergang som dekker flere spor, og som dermed er lang å kjøre over.
Derfor er denne planovergangen utstyrt med lydsignal, lyssignal og helbom på begge sider.
– Folk på Ranheim bør ta seg i vare, er oppfordringen fra Arvid Bårdstu.