På service avdelingen til Rolls Royce marine i Ulsteinvik handler det om avansert teknologi på høyeste nivå. Kundene er ofte store båter på alle verdens hav. Når noe går galt, kan det haste med å få hjelp.
- Når ting haster så er det når noe går galt. Det vi fokuserer på er at kundene skal slippe å innrette seg etter våre åpningstider. De skal kunne finne oss når de har bruk for oss uansett når det er på døgnet. Det sier teknisk sjef, Jan Olav Hoggen i Rolls Royce Marine Sevices.
Hittil har de ansatte strukket seg utover vanlig arbeidstid for å yte service. Med to på nattevakt vil bedriften bli enda bedre for kundene.
Mange nye jobber
For å få det til, må Rolls Royce ansette 14 nye ingeniører. Leiv Oscar Karlsen er en av de som skal inn i den nye ordningen. Han synes det blir interessant.
- Men jeg er ennå usikker på om jeg vil like å ha det som en fast ordning.
Støtte hele døgnet
Ingeniører er mangelvare i arbeidsmarkedet idag, og nattarbeid er ugunstig for mange, likevel tror Rolls Royce de vil få nok søkere.
Det er første gang Rolls Royce prøver heldøgn skift blant ingeniørene. Men det er lite trolig at dette er første steg mot full døgndrift over hele bedriften.
- Dette er i første rekke for å kunne yte teknisk støtte døgnet rundt og så får vi se hva markedet vil be om i framtiden, sier Jan Olav Hoggen.