Hopp til innhold

Petroleumstilsynet: Helikopterpiloter under press

Helikopterpiloter må fly mer, og er under press. Samtidig går selskapet bak det havarerte helikopteret, med dundrende underskudd.

Helikopteret

Selskapet CHC Helikopter Service mistet to av sine piloter i helikopterstyrten ved Turøy fredag. De fløy et helikopter av typen EC225 Super Puma.

Foto: Kristoffer Rivedal

Selskapet CHC Helikopter Service mistet to av sine piloter i helikopterstyrten ved Turøy fredag.

Dagen før helikopterulykken slo Petroleumstilsynet alarm om sikkerheten på norsk sokkel.

Men den årlige rapporten om risikonivået i norsk petroleumsvirksomhet var langt mer positiv til helikoptersikkerheten, som ble trukket frem som et forbilde for oljebransjen.

Det er likevel også merknader, og Tilsynet påpeker at det de siste årene har vært registrert flere hendelser der pilotene utelater eller glemmer operative prosedyrer.

Som årsaker trekkes blant annet frem tretthet og utmattelse.

«Tøffe tider»

Tilsynet skriver at arbeid for å motvirke dette er i gang, men nevner selv at de tøffe tidene gir utfordringer.

«...krav til effektivitet øker, kostnader må kuttes, pilotene må fly mer og er under større press», heter det.

Årsaken til helikopterstyrten fredag, er ikke kjent. Men foreløpig er det ingen indikasjoner på at pilotene handlet feil.

Helikopterselskapene sliter

Statoil er helikopterselskapenes viktigste oppdragsgiver. Men siden 2013 har oljegiganten hatt en reduksjon i antall passasjerer til norsk sokkel på 30 prosent - og reforhandlet mange kontrakter også med helikopterselskapene.

– Vi vet jo at underleverandørene våre har vært under press de siste par årene - også økonomisk, sier Lill Heidi Bakkerud til NRK.

Hun er konserntillitsvalgt styremedlem i Statoil.

– Men det blir altfor tidlig å spekulere i hva som er årsaken til denne tragedien - jeg avventer havarikommisjonens konklusjoner, sier Bakkerud.

Les også: Dette er de omkomne

Mistet milliardkontrakt

Helikopterselskapene som opererer på norsk sokkel har sett en forverring av resultatene de siste årene. Men selskapet som eier det havarerte helikopteret er særlig hardt presset økonomisk.

CHC Helikopter Service har mistet viktige kontrakter på norsk sokkel, og sliter med stadig voksende underskudd. Piloter har også blitt oppsagt.

Men NRK har ikke funnet indikasjoner i regnskapene på at CHC har redusert pengebruken på sikkerhetsarbeidet. De voksende kostnadene til selskapet er da også hovedårsaken til at underskuddene er stadig økende.

I 2015 havnet underskuddet på formidable 172 millioner kroner. Revisor har også hatt enkelte anmerkninger de siste årene.

Samtidig sliter CHC med inntektene - og utsiktene er magre. I februar valgte Statoil konkurrenten Bristow Norway til å fly offshorearbeidere fra Bergen og Florø. Kontrakten CHC ikke fikk, gjelder i fem år fra mai 2017 - og kontraktsverdien er på om lag 1 milliard.

Klarte ikke betale

Samtidig står det finansielt enda verre til med det kanadiske morselskapet CGS - som ikke har klart å overholde viktige betalingsfrister. Ratingbyrået Moodys har nedgradert selskapet, og aksjen har dypdykket.

Helikopterselskapet risikerer ifølge Bloomberg konkurs dersom det ikke klarer å gjøre opp for seg innen den nye fristen, 15. mai.

Les også: – Takk til alle som har vist varme

– Følger alle krav og regler

CHC skriver i en epost til NRK at de innfrir alle krav til sikkerhet som europeiske og norske luftfartsmyndigheter stiller.

– Overvåkningen og tilsynet fra disse myndighetene er streng når det gjelder sikkerhet, operative forhold, vedlikehold og de omfatter også at finansielle krav er innfridd. Vår tillatelse til å operere avhenger av at vi til enhver tid oppfyller alle disse kravene, skriver Claus Sonberg, pressetalsmann for CHC.

Har CHCs pressede økonomi gått ut over sikkerhetsarbeidet?

– Nei, vi går ikke på akkord med sikkerhetsarbeidet i CHC. Risiko blir alltid vurdert før endringer iverksettes. Dette gjelder også i situasjoner med nedskaleringer, sier han.

Kjenner dere dere igjen i at krav til effektivitet øker, kostnader må kuttes, pilotene må fly mer og er under større press?

– Nei, vi går ikke på akkord med sikkerhetsarbeidet i CHC. Risiko blir alltid vurdert før endringer iverksettes. Dette gjelder også i situasjoner med nedskaleringer. Nedskaleringer som følge av færre flygninger gjennomføres i henhold til et program for endringsledelse som utgjør er en viktig del av vårt sikkerhetsstyringssystem. Vår sikkerhetsavdeling er ikke berørt av disse nedskaleringene, arbeidstidsbestemmelsene er heller ikke endret som følge av markedssituasjonen, sier Sonberg.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger