Hopp til innhold

– Man tøyer strikken, og vet aldri når den ryker

Fagforeningen Safe har fått flere bekymringsmeldinger om vedlikeholdet på helikoptrene som brukes på norsk sokkel. Oljearbeiderne har lenge fryktet en slik ulykke, sier forbundsleder Hilde-Marit Rysst.

Helikopterstyrt ved Turøy

Politiet og Kripos jobber fortsatt med å samle inn vrakdeler og identifisere de omkomne ved Turøy.

Foto: Hommedal, Marit / NTB scanpix

13 mennesker mistet livet da et Super Puma-helikopter styrtet utenfor Bergen på vei tilbake fra Gullfaks B fredag formiddag.

Rotoren skal ha løsnet 640 meter over bakken, og alle helikoptere av denne typen er nå tatt ut av drift inntil videre.

Hilde-Marit Rysst er leder for fagforeningen Safe

Hilde-Marit Rysst er leder for fagforeningen Safe.

Foto: Safe i Teekay

Forbundsleder Hilde-Marit Rysst i Safe sier til NRK at de har fått flere bekymringsmeldinger knyttet til vedlikeholdet av helikoptrene.

– Det var tilbakemeldinger fra helikopteransatte om at intervallene på vedlikehold ble endret. Det skulles gjøres mer linjeformet og effektivt, og det bekymret dem som utfører vedlikeholdet, sier Rysst.

– Det verste som kunne skje

Bekymringsmeldingene kom for mellom ett og halvannet år siden. De var uformelle, men Rysst understreker at Safe ga klar beskjed om at de hadde kommet.

– Det er dessverre det verste som kunne skje. Det er dette vi har fryktet, og det er derfor folk gir oss beskjed om at ting er i endring. I disse tider er det mye som endres på papiret. Man tøyer strikken, og vet aldri når strikken ryker. I dette tilfellet var det i går, sier hun.

Transporten på norsk sokkel har lenge vært regnet som blant de sikreste i verden.

Petroleumstilsynet slo alarm om sikkerhetsnivået i bransjen senest torsdag, men trakk likevel frem helikoptertrafikken som et lyspunkt.

– Det kommer til å prege bransjen vår, og ikke minst oss arbeidere i lang tid fremover. Tillit tar veldig lang tid å bygge opp, men går veldig fort å rive ned. Nå går selvfølgelig alle tanker til de pårørende, og hvordan vi skal takle tanken på at det faktisk er 13 frokostbord som ikke er fulltallige i dag, sier Rysst.

– Vil prege oss i mange år

Eurocopter 225 har vært involvert i flere ulykker de siste årene, og senest i mars ble det rapportert om en omfattende oljelekkasje på samme type helikopter.

– Det viser bare hvor utrolig viktig det er at man til enhver tid har den største risikoberegningen med. Man kan ikke beregne seg vekk fra at det umulige kan skje. Når man er inne og endrer på vedlikeholdsintervallene som er satt av fabrikanten eller andre, må man ha noen alvorlig gode risikovurderinger som bakgrunn, sier Rysst.

Hun sier hun har full tillit til Havarikommisjonens gransking. I mellomtiden er fagforeningsmedlemmene i sjokk.

– Det var mange av mine venner og kolleger som skulle reist til eller fra land i går, og mange skal ut i dag eller i morgen. Nå er vi litt på vent. De har en ekstra klump i magen, for nå har dette kommet veldig nærme. Dette vil prege oss i mange år, sier hun.

AKTUELT NÅ