Kampanjen www.itgetsbetter.org ble startet av den amerikanske forfatteren, journalisten og sex-spaltisten Dan Savage etter at flere unge, homofile tenåringer valgte å ta livet av seg fordi de ikke klarte å se for seg hvordan livene deres ville bli som åpne homofile voksne.
Se den første videoen som ble lagt ut:
Savage og ektemannen la ut det første videoklippet hvor de forteller om livet sitt, sine erfaringer med å komme ut av skapet og budskapet om at "det vil bli bedre".
– Komme-ut-historiene har effekt
– Det ville ha hatt en stor betydning for meg hvis jeg var 17 år igjen og noen hadde snakket til meg gjennom en Youtube-video og fortalt meg at det vil gå bra til slutt, sier Bård Nylund, leder for Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner, LLH.
Ifølge Nylund kan positive rollemodeller i det offentlige rom og anerkjennelsen fra autoritære skikkelser som den amerikanske presidenten, Barack Obama og utenriksminster Hillary Clinton være avgjørende for ungdommer som ikke har kommet ut av skapet.
Ansatte i Apple og Pixar kastet seg på
Siden starten i september 2010, har kampanjen spredt seg over hele verden, og både hvermansen, kjente politikere og stjernene har lagt ut personlige filmklipp hvor de støtte kampanjen.
I tillegg til heterofile kjendiser som Barack Obama, Anne Hathaway, Daniel Radcliffe, og Ke$ha, har homofile i store firmaer som Apple, Pixar og Google begynte å laste opp sine personlige historier.
Se Obamas it gets better-video:
(Saken fortsetter under videoen).
– Følte meg personlig berørt
Stortingspolitiker Håkon Haugli, som også leder Aps homonettverk, kjente seg godt igjen da han så den første videoen på nettsiden.
– Videoene er direkte og personlige, og jeg følte meg veldig berørt av budskapet, sier Ap-politikeren.
Dette førte til at Haugli skrev et langt personlig innlegg om hvordan han selv opplevde det å ikke passe inn i sin oppvekst på Lørenskog.
– Det resulterte i mange sterke reaksjoner fra andre som opplevde at de befant seg i en vanskelig fase, sier Haugli.
Vil ha kampanjen til Norge
Ap-politikeren ønsker seg nå en liknende kampanje i Norge.
– Det er noe eget med å høre norske stemmer og profilerte homser fortelle sine historier, sier Haugli.
Lederen for Helseutvalget for homofile, Rolf Angeltvedt, sier de allerede har snakket om å starte en norsk nettkampanje.
– Kampanjen funker ekstremt godt i sosiale medier, sier Angeltvedt.
Les også:
Les også: