Et internasjonalt etapperitt på sykkel i Nord-Norge kan være verdt milliarder i markedsføring.
Det tror både rektor ved Markedshøyskolen Trond Blindheim og TV2s sykkelkommentator Johan Kaggestad.
- Les også:
- Les også:
– Milliardene sitter løst
– Det er atskillig større interesse for et slikt arrangement som dette enn for eksempel et VM på ski, forteller Trond Blindheim.
Kulturdepartementet har nylig sagt nei til å gi økonomiske garantier for Arctic Race of Norway. Dette mener Blindheim er helt uforståelig.
- Les også:
– Når vi endelig har muligheten til å bli satt på det internasjonale kartet, så er det liksom gjerrighet som rår. Når det gjelder disse små pussige sportene vi driver med selv her i landet, så sitter milliardene løs.
– Må forstå verdien i dette
«Internasjonale sykkelstjerner i verdens nordligste sykkeletapperitt», dette er det Knut-Eirik Dybdal og gjengen bak Arctic Race of Norway prøver å få til.
Johan Kaggestad, som er ekspertkommentator for TV2 under Tour de France, sier at gjengen i nord er gal nok til å få dette til.
– Det er en storslagen gründeride som jeg syns bør belønnes. Sykkelritt har, på en helt annen måte enn andre idretter, muligheten til å markere en landsdel. Det bør de bevilgende myndigheter forstå.