Søndag 22. september 2013, var det 70 år siden det første vellykkede angrepet på «Tirpitz» i Kåfjord.
I forrige uke hevdet sosialmedisiner Per Fugelli at krigshistorien fra Nord-Norge har blitt underslått.
Mange mener nettopp dette var et av de viktigste og mest spektakulære angrepene under andre verdenskrig.
- Les også:
Strategisk plassert i Finnmark
Andre verdenskrig nærmet seg et avgjørende vendepunkt på slagfeltene i Sovjetunionen, og de sovjetiske styrkene hadde behov for forsyninger fra sine allierte.
Den britiske marinen ville høsten 1943 senke det tyske krigsskipet «Tirpitz», som lå og truet langs finnmarkskysten.
Slagskipet var det største i den tyske krigsmarinen under andre verdenskrig.
– Det lå der som en trussel mot konvoiene som England og USA sendte til sine allierte i Sovjet med nødvendig krigsmateriell, forklarer Svein Erik Bull, guide på Tirpiz museet i Kåfjord i Finnmark.
– Men det er egentlig en tredelt årsak til at den lå der. Det lå for å beskytte nordflanken og Tyskland var helt avhengig av metaller fra Kirkenes og Nikkelverket i Petsamo, og man trengte beskyttelse. Hitler trodde også at den allierte invasjonen skulle komme via Norge. I tillegg bandt man opp en stor engelsk tonnasje i Atlanterhavet, som ellers kunne vært brukt i Stillehavet, Middelhavet eller i det indiske havet.
Winston Churchill så «Tirpitz» som en hovedtrussel mot alliert skipsfart, og britene satte derfor alt inn på å senke skipet.
- Les også:
- Les også:
Angrep med miniubåter
I «Operasjon Source» angrep tre miniubåter slagskipet som lå godt beskytta i flåtebasen bak flere torpedonett og vaktbåter inne i den trange Kåfjorden. Dette er trolig et av den 2. verdenskrigs mest vågale og spektakulære angrep, har forfatter og journalist Alf R. Jakobsen skrevet.
Han har kartlagt og fortalt mye om hvor viktig angrepet på Tirpitz var. Boken «Banesår» fra 2003 handler om miniubåtene.
Dvergubåten - eller X-craft`en som britene kalte den - var en 15 meter lang stålsylinder som kunne frakte med seg to spesialkonstruerte miner som hver inneholdt to tonn amatex sprengstoff. Minene var festet til dvergubåtens skrog.
– Dette var knøttsmå fartøy med en besetning på fire mann. Disse ble slept fra Skottland til Sørøya i Finnmark. Under slepet ble to av dem mistet og den tredje var ikke stridsdyktig, forteller Bull.
- Les også:
Åtte tonn sprengstoff – måtte repareres
De tre andre gikk inn i Altafjorden, og to av dem lyktes med å plassere eksplosiver under Tirpitz for nøyaktig 70 år siden på søndag.
– Det var åtte tonn med sprengstoff som gikk av og Tirpitz ble så skadet at man måtte reparere skipet. Det krevde 1000 verftsarbeidere fra Tyskland og tok seks måneder, sier Bull.
- Les også:
Ble bombet flere ganger
Da det var stridsklar igjen, ble det bombet.
– Først kom det bombefly fra hangarskip som lå mellom Bjørnøya og fastlandet. I tillegg ble fly fraktet fra England til Russland.
I perioden april 1944 og august 1944 var det seks perioder med bombing på Tirpitz.
– Den første bombingen omkom nesten 150 personer, og skadene var så alvorlig at det tok tre måneder å reparere.
- Les også:
- Les også:
Usikker skjebne
All bombingen gjorde at Tirpitz ikke var stridsdyktig og måtte slepes ut Altafjorden.
Tirpitz ble til slutt senket av britiske bombefly ved Håkøya utenfor Tromsø i november 1944.
Men skjebnen til den siste ubåten X-5 og dens mannskap på tre, er aldri sikkert klarlagt.
Angrepet på Tirpitz skal markeres i Alta på søndag. Da er det guidet tur på museet i Kåfjord.
– Det vil også bli kransenedleggelse for engelskmennene som mistet livet i angrepet med dvergubåt, sier Bull.