Hopp til innhold

Trasévalg for fergefri E39 blir lagt fram

– Jeg håper at det tas hensyn til hvor verdiskapningen skjer, sier styreleder for Hareid Fastlandssamband, Gunvor Ulstein.

fefast-hafast

Det er parlamentarisk leder i Fremskrittspartiet, Harald Tom Nesvik, som har invitert næringsliv, politikere og presse til et møte mandag. Nesvik vil ikke si noe mer enn at dette er et viktig politisk møte for Møre og Romsdal, og at det handler om E39.

En av hovedsakene på møtet kan være trasevalget gjennom fylket.

Trasevalget er usikkert, spesielt gjelder det valget mellom Hareid Fastlandssamband (Hafast) og Festøy-Solevåg (Fefast) på Sunnmøre.

Gunvor Ulstein

Styreleder for Hafast, Gunvor Ulstein, håper myndighetene går for Hafast mandag.

Foto: Ulstein Group

Gunvor Ulstein er konsernsjef i Ulstein Group og styreleder for Hareid Fastlandssamband (Hafast). Hun håper politikerne velger denne traseen.

– Jeg håper de faktaopplysningene vi har fått frem gjør at myndighetene tar den riktige beslutningen som jeg mener er Hafast, via Sulafjorden. Det er klart at både fylkestinget, NHO Møre og Romsdal, LO Møre og Romsdal vil ha dette sambandet, og da synes jeg det er rart dersom regjeringen tar et annet standpunkt enn det alle andre har tatt, sier Ulstein.

Tror på Fefast

Styreleder for Fefast, Paul Kristian Hovden, tror myndighetene går inn for Fefast.

– Jeg håper det blir faglige råd og føringer som vinner frem og at det ikke blir avgjort på bakgrunn av tidligere hestehandler, sier han.

Han blir overrasket om Hafast blir valgt.

Paul Kristian Hovden

Paul Kristian Hovden, styreleder for Fefast, blir overrasket om Hafast blir valgt.

Foto: Øyvind Sandnes / NRK

– Vårt forslag er klart best. Når man ser på dette i et førtiårsperspektiv er det god inntjening på prosjektet. Det er kortest, raskest og flatet. For dem som skal bruke veien er dette det beste alternativet. Det bør veie tungt, sier han.

– Tror du det blir Fefast?

– Ja, det tror jeg. Pengepotten til nasjonal veibygging er ikke ubegrenset og vi må bruke disse midlene på en best mulig måte.

Møte mandag kveld

Regjeringen har lovt å bruke 150 milliarder kroner på å bygge ut fergefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim før 2033.

For Møre og Romsdal sin del vil det bety en realisering av de tre prosjektene Møreaksen, Halsafjorden og Storfjorden, men trasevalget er usikkert.

– Alle er spente og usikre på hva som blir lagt fram. Vi håper selvfølgelig på en endelig avklaring om trasevalget, sier regionleder i NHO, Torill Ytreberg. NHO går inn for Hafast

fefast-hafast

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL