Hopp til innhold

Vanskelig å klage på Ryanair

Flyselskapet mener hendelsene som havner i Flyklagenemnda ligger utenfor deres kontroll.

Ryanair-fly tar av fra Torp

Ni av 14 vedtak som ikke ble fulgt i mai i år, omhandler Ryanair.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

Rolf Forsdahl

- Ryanair er problembarnet i Europa, mener Rolf Forsdahl fra HSH.

Foto: Virke

- Flyr du med Ryanair må du vite at hvis det blir problemer underveis, er det ofte meget vanskelig å få de rettighetene du har krav på, sier Rolf Forsdahl, reiselivsdirektør i Handles- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH) til NRK.no.

Les også:

Følger ikke vedtak

Flyklagenemnda behandler saker der forbruker og flyselskap ikke har kommet til enighet.

- Vedtakene i nemnda er juridisk sett så korrekte som en juridisk domstol kan komme frem til, men ikke et domsavsigende organ, forklarer Forsdahl.

9 av 14 vedtak som ikke ble fulgt i mai i år, omhandler Ryanair.

- Ryanair flyr folk nesten gratis, så det kan virke som om de mener at passasjerene da ikke har noen rettigheter. De er et problembarn i hele Europa hva angår passasjerrettigheter, mener Rolf Forsdahl.

Og det er ikke bare Norge som forsøker å få skikk på flyselskapet. Italienske myndigheter ga Ryanair en kraftig bot fordi de ikke ga passasjerene de rettighetene de hadde krav på under askeskyen.

Les også: Ryanair sørger for kraftig vekst

- Fortsett å klage

Anne Rygg

- Ikke gi opp kampen dersom det oppstår problemer, råder Anne Rygg fra Forbrukerrådet.

Foto: CF Wesenberg / Kolonihaven

Forbrukerrådet mener norske forbrukere som skal bestille ferie må merke seg at Ryanair er i en særklasse.

- De følger ikke Flyklagenemndas anbefalinger der vi mener de bør gjøre det, sier Anne Rygg, fagdirektør i Forbrukerrådet til NRK.no.

Hun forteller at når andre flyselskaper blir anbefalt å innrømme mer ansvar i en tvist, tar de som oftest det til følge.

- Det kan virke som om Ryanair mener de har så rimelige billetter at passasjerene ikke skal forvente noe, men de kan ikke velge å stille seg på den andre siden av loven på den måten, presiserer hun.

Rygg understreker at forbrukerne må bestille billetter av det selskapet de ønsker å reise med, også med Ryanair, men ikke gi opp kampen dersom det oppstår problemer.

- Det finnes masse god informasjon om hva passasjerene har krav på, og det er viktig at dere klager dersom dere ikke får det dere har krav på. Da kan vi dokumentere saken og muligens gjøre noe med det, sier hun.

Les også: Kastet av Ryanair-fly etter bagasjebråk

Mener kjennelsene er feilaktige

Ryanair mener avgjørelsene til Flyklagenemnda er feilaktige.

«Ryanair mener at årsaken til kanselleringen må klassifiseres å ligge utenfor flyselskapets kontroll, slik at de dermed ikke er erstatningspliktige for mer enn de allerede har betalt. », er deres svar til samtlige av nemndas vedtak.

- Vi er bekymret for at nemnda villeder passasjerene om erstatningskrav. Passasjerene har ikke rett til økonomisk kompensasjon når et fly er forsinket eller kansellert som følge av ekstraordinære omstendigheter utenfor vår kontroll, skriver pressesjef Stephen McNamara i en e-post til NRK.no.

Ryanair mener selv at de arbeider innenfor juridisk bindende vilkår og betingelser, og innenfor passasjerrettighetenes lovgivning.

- Vi vil nå arbeide med nemnda for å sikre at det er klart for dem når ekstraordinære omstendigheter har inntruffet, for å hindre at det blir gjort ytterligere feil avgjørelser, skriver han videre.

Les også: Flygerne vil granske Ryanair

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)