Hopp til innhold

Sjekk den prisforskjellen!

Sjokkpriser på allergivennlige vaskemidler. Dagligvarebransjen er uenige om årsaken.

Innringet prisforskjell på Milo med og uten parfyme

Det kan koste flesk å velge et allergivennlig alternativ. Prisforskjellen på Milo med og uten parfyme er opp til 70 prosent hos ICA Nær.

Foto: Hanne Tungen / NRK

Bjørnar Mickelson

Kommunikasjonsrådgiver i ICA, Bjørnar Mickelson.

Foto: ICA Norge
Tonje Waaktaar Gamst, kommunikasjonssjef i Norges Astma- og Allergiforbund

Tonje Waaktaar Gamst, kommunikasjonssjef i Norges Astma- og Allergiforbund.

Foto: Privat

Mange er allergiske mot parfymerte vaskemidler, men å velge de uparfymerte alternativer er verken enkelt eller særlig billig. Mange butikker tar nærmest blodpris for uparfymerte vaskemidler.

NRK.no har sjekket prisene på Milo tøyvask, både med og uten parfyme. I samtlige butikker var det dyrere å kjøpe uten enn med parfyme.

Det verste eksemplet fant vi på Ica Nær. Der koster Milo tøyvask uten parfyme hele 70 prosent mer enn det parfymerte alternativet.

Skylder på høy innsalgspris

Kommunikasjonsrådgiver i ICA, Bjørnar Mickelson, forklarer den enorme prisforskjellen med prisene kjeden må betale leverandøren.

– Milo parfymefri har en relativt mye høyere innpris for oss enn den med parfyme, sier Mickelson.

Han mener ICAs priser på Milo er konkurransedyktige, og opplyser samtidig at enkelte priser på nærbutikker som ICA Nær kan være litt høyere enn i andre butikker, fordi disse butikkene har et tilpasset og relativt bredt utvalg – selv om de er små.

– ICA Nær følger jo hele tiden med på prisene i markedet og er konkurransedyktige mot sine hovedkonkurrenter som er andre typiske nærbutikker, sier kommunikasjonsrådgiveren.

Butikkjeden er klar over at den høye prisen kan være en ekstra ulempe for personer med astma og allergi.

– Men når leverandør av disse varene skal ha relativt mye mer for dette produktet fra oss, blir sluttprisen ut til forbruker også dyrere, sier han.

– Utilgjengelighet legger til problemet

Tonje Waaktaar Gamst, kommunikasjonssjef i Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF) sier at dyre, allergitrygge produkter er et kjent problem.

– Allergitrygge produkter er sjeldent på tilbud, sier Waaktaar Gamst.

– Når parfymeallergi først er blitt et problem, begynner verden å bli komplisert. Man støter jo på parfyme i veldig mange sammenhenger, sier hun videre.

Hun forteller om hvor vanskelig allergien kan være for enkelte. Bare det å ligge i sengetøy eller gå med vanlige klær, kan være en utfordring dersom det er blitt brukt vaske- og skyllemidler som inneholder godlukt.

Sovende baby

Man omgås mye tekstiler i det daglige, også når man sover. Har man parfymeallergi, vil det være viktig å ha parfymefrie alternativer, sier NAAF.

Foto: Montasje/Karina Jørgensen / Colourbox/NRK

– Men når enkelte butikker ikke fører parfymefrie produkter, legger dette bare til problemet, sier Waaktaar Gamst.

Årsaken til butikkenes skrinne utvalg behøver dog ikke skyldes at Milo parfymefri er vanskeligere å få tak i for butikkjedene.

Det er heller konkurransesituasjonen i markedet som er årsaken, mener kommunikasjonssjefen.

– For mange av produsentene er det er kamp om å i det hele tatt komme inn i sortimentet i butikkene. Konkurransen med de produsentene som selger mye, og som har parfymerte alternativer, er tøff, sier Waaktaar Gamst.

Tilbyr nettbutikk

For å imøtegå etterspørselen på allergitrygge produkter, har NAAF opprettet en egen nettbutikk for sine medlemmer med noen av de produktene NAAF har på sin anbefalingsliste.

– Enkelte butikker i usentrale strøk fører jo ikke alle de varene vi anbefaler. Dermed får ikke forbrukerne ikke tak i det de trenger, men det har de mulighet til i vår nettbutikk, sier hun.

Dette er imidlertid ingen rimelig fornøyelse.

– Når folk blir tilsendt såpe, er porto og frakt inkludert, og da blir det ikke akkurat billig. Men for medlemmene våre er det viktig, sier Waaktaar Gamst.

Forbrukermakten er noe hun mener kan bidra til å få flere produkter inn i butikkhyllene. Et virkemiddel er for eksempel å gå handle et annet sted.

Det sistnevnte innser Waaktaar Gamst likevel kan oppleves som et stort ork.

– Det er jo så morsomt å være på handletur, og måtte oppsøke den ene butikken etter den andre bare for fylle opp en handlevogn, sier hun lettere ironisk.

Konkurranse avgjør prisforskjellen

Caroline Sjølie, markedssjef i Lilleborg

Caroline Sjølie, markedssjef i Lilleborg AS.

Foto: Lilleborg

Milo med og uten parfyme produseres av Lilleborg AS. Markedssjef Caroline Sjølie forteller i en e-post til NRK.no at det ikke er Lilleborg selv som avgjør prisingen av produktene.

– Lilleborg har verken lov eller mulighet til å påvirke butikk-kjedenes utsalgspriser, den er det butikkene som avgjør, sier Sjølie.

Markedssjefen forteller videre at normalprisen på Milo har vært på 39,90 kroner.

Men på grunn av en priskonkurranse kjedene imellom, har parfymevarianten falt til et lavere prisnivå.

Er ikke denne prisforskjellen en ulempe for forbrukerne?

– På et generelt grunnlag er noen produkter utsatt for en mer intensiv konkurranse enn andre produkter, noe som kan forklare merkelige prisforskjeller sett fra forbrukers ståsted, sier hun.

(Saken fortsetter under bildet)

Milo vaskemiddel for ull og silke

Astmatikere og allergikere må ut med mye mer penger for å kunne vaske ull- og silketøyet sitt.

Foto: Kim Jansson / NRK


Og selv om Milo parfymefri ikke står på anbefalingslista til Norges Astma- og allergiforbund, mener Sjølie likevel at Milo parfymefri er ett fullgodt produkt for allergikere og astmatikere.

– Lilleborg er opptatt av at gruppen som ønsker parfymefrie produkter har et godt tilbud. Tilbudet for denne gruppen er ivaretatt når det gjelder Milo parfymefri, til tross at den ikke har NAAF-symbolet på flasken, sier markedssjefen.

Hva bør da gjøres for å få inn den uparfymerte varianten inn i flere butikker?

– Forbrukerne er de beste til å påvirke kjøpmenn til å ta inn produkter. Jo større etterspørsel, desto mer press på kjedene om å ta inn produktet i butikkene, sier Sjølie.

– Er egentlig priset for lavt

Kine Søyland, informasjonssjef NorgesGruppen

Kine Søyland, kommunikasjonssjef i Norgesgruppen.

Foto: Erik Norrud

Kine Søyland, kommunikasjonssjef i Norgesgruppen, sier at grunnen til at produktet ikke selges i for eksempel KIWI, en butikk NRK.no tok en stikkprøve i, er at denne butikken har et begrenset sortiment og må derfor prioritere hardt innenfor de ulike kategoriene.

– KIWI har ikke plass til produktet, og de har heller ikke rom til så mange alternativer innenfor hver kategori, sier Søyland.

Innenfor øvrige vaskemidler selges det mye parfymefritt og allergivennlig, opplyser hun.

Hun tror også at Milo med parfyme står i en veldig sterk posisjon hos folk, noe som bidrar ytterligere til at Milo parfymefri blir et veldig marginalt produkt.

– Likevel er det den uparfymerte Miloen som på mange måter har riktigst pris, sier Søyland.

Også hun viser til at den parfymerte Miloen har vært utsatt for et prispress.

– Dette har ført til at den har blitt priset litt kunstig lavt. Milo med parfyme er slik egentlig priset for lavt i forhold til innkjøpspris, sier hun.


Hva skal forbrukere, som bor på små steder uten en større dagligvarebutikk, gjøre i så fall?

– Vårt tips er å høre med din lokale kjøpmann. Det er mange som har mulighet til å gjøre lokale tiltak hvis det er spesielle behov for det. I de fleste av våre Joker-butikker har de et såkalt frivillig sortiment. Her har de sannsynligvis mulighet til å ta inn allergitrygge produkter hvis det er behov for det, sier kommunikasjonssjefen.

Slik var hylleprisen til Milo-produktene i de butikkene NRK.no besøkte:

Prisforskjeller på Milo tøyvask for ull og silke

Butikk

Milo med parfyme

Milo parfymefri

Prisforskjell

Meny

33.5

44.9

34%

KIWI

32.5

Førte ikke

-

Rimi

33.5

43.6

30%

ICA Nær

29.9

50.9

70%

ICA

34.5

49.5

43%

Rema 1000

33.5

39.5

18%

Joker

34.9

Førte ikke

-

Bunnpris

33.9

Førte ikke

-

Prisforskjeller på Milo tøyvask for ull og silke



NRK.no gjør oppmerksom på at utvalget kan variere fra butikk til butikk innenfor samme kjede, og at prisene kan variere fra uke til uke og i takt med ulike kampanjer. Prisene er hentet fra 6. og 10. juli.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)