Hopp til innhold

Storselgende «miljøbiler» blir dyrere

Bilmodeller med lavt utslipp og stort salg blir dyrere. – Usosialt og lite miljøvennlig, mener Toyota Norge.

Volkswagen Golf

En Volkswagen Golf med 1,6 liters dieselmotor og et utslipp på under 100 gram CO2/km, blir straffet med de nye avgiftsreglene.

Foto: FABRIZIO BENSCH / Reuters

Mandag la den rødgrønne regjeringen fram sitt siste statsbudsjett før Erna Solberg og co overtar. I budsjettet er det gjort omlegginger i hvor mye avgift du må betale til staten når du kjøper en ny bil. Og regjeringen hevder her at de «fortsetter arbeidet med å stimulere til kjøp av mer miljøvennlige biler.»

Endringene innebærer at det blir mer avgifter knyttet til bilens utslipp enn til hvor mange hestekrefter den har. En konsekvens av dette, er at mange biler med et lavt utslipp og liten motorkraft faktisk blir dyrere.

Her er noen eksempler (se full oversikt nederst i saken)

  • Norges mest solgte bil, Volkswagen Golf, opplever at deres mest solgte modell, en 1,6 TDI, med et utslipp på 99 gram CO2 pr km, straffes med en avgiftsøkning på 4462 kroner.

  • Toyota Auris Hybrid, som er Norges tredje mest solgte bil hittil i år, slipper ut 91 gram CO2, men får en avgiftsøkning på 3267 kroner.

  • Toyota Yaris Hybrid, som er Norges fjerde mest solgte bil, slipper ut 79 gram CO2, men må tåle en avgiftsøkning på 4384 kroner.

  • Volvo V40, som også slipper ut 99 gram CO2, får en økning på 4697 kroner. Bilen er så vidt inne på listen over landets mest solgte biler hittil i år.

Til eksempel: Det gjennomsnittlige CO2-utslippet på alle nye personbiler som ble solgt i Norge i september, er 118 gram per kilometer.

Se hvor mye avgiftsendring på Statsbudsjettet.no eller på kalkulatoren til Bilnorge.no.

– Usosialt

Administrerende direktør Lars-Erik Årøy i Toyota må se at hans to mest solgte modeller, hybridmodellene av Auris og Yaris, blir straffet i avgiftsomleggingen.

Han beskylder regjeringen for å ha en usosial og lite miljøvennlig avgiftspolitikk.

– Dette avgiftssystemet straffer de mest miljøvennlige bilene som selges i stort volum, og som bidrar til å redusere det totale CO2-utslippet i den norske bilparken. Samtidig reduseres hestekrefter-komponenten, noe som gjør at dyre luksusbiler blir billigere, sier Årøy.

Adm. dir. Lars-Erik Årøy i Toyota Norge

Administrerende direktør Lars-Erik Årøy i Toyota Norge er ikke imponert over endringene i bilavgifter som de rødgrønne leverer i sitt aller siste statsbudsjett i denne omgang.

Foto: Toyota Norge

Han mener også at det er urettferdig at konkurrenten Volkswagen sin Golf 1,6 TDI, som slipper ut 99 gram CO2 per kilometer, blir straffet.

Han reagerer også på at en Toyota Prius Hybrid, med et utslipp på bare 49 gram CO2/km, får økt pris på 2625 kroner.

– Hvor mye har 3–4000 kroner å si når man skal kjøpe en ny bil?

– Det er ikke noe problem for oss i forhold til konkurrentene våre, siden dette slår ut for dem også. Men for folk som skal kjøpe en bil på 150.-200.000 kroner betyr jo disse avgiftsøkningene noe, sier Årøy.

Han mener dette åpenbart må være en utilsiktet virkning, og forventer at dette rettes opp når de borgerlige kommer med sitt reviderte statsbudsjett.

«Verstingbiler» billigere

Toyota Yaris Hybrid

Toyota Yaris Hybrid er blant bilene på markedet som slipper ut minst CO2. Likevel blir den dyrere i anskaffelse dersom de rødgrønnes omlegging av bilavgiftene blir stående.

Foto: FABRICE COFFRINI / Afp

Også Ulf Tore Hekneby, som er direktør i Volkswagen, reagerer. Han sier at forslaget til avgiftsendringer vil føre til at deres minste modeller Up og Polo får avgiftsøkninger på mellom 4.000 og 6.000 kroner.

– Det er også uheldig at modellene som har mellom 80 og 110 gram CO2 pr km i utslipp vil gå vesentlig opp. En Polo BlueMotion 1,2 TDI med 75 hestekrefter og kun 89 gram CO2, vil få en avgiftsøkning på 6.001 kroner, sier han.

Han mener det er synd å se at modeller som fabrikken utvikler spesielt med tanke på lave CO2-utslipp blir straffet i det norske avgiftssystemet.

– Dette var biler som tidligere var populære, men som ikke lenger er attraktive for norske bilkjøpere, sier han.

En av konsekvensene ved avgiftsomleggingen, er at mange «verstingbiler» blir billigere enn før siden hestekrefter ikke lengre skal avgiftsbelegges like hardt.

Torgeir Micaelsen

Arbeiderpartiets finanspolitiske talsmann Torgeir Micaelsen forsvarer omleggingen.

Foto: Knut Falch

En Golf R-klasse med 300 hestekrefter blir 43.710 kroner billigere. Og en Audi RS6 med 560 hestekrefter er den største «vinneren» med et avgiftslette på 87.628 kroner. Men med en innkjøpspris på 1.857.400 kroner, skal staten fortsatt ha en solid del av kaka: Over 825.000 kroner i engangsavgift.

Største taper er Mercedes-Benz Geländewagen G350, som blir 40.00 kroner dyrere.

– Ikke store utslag

Arbeiderpartiets finanspolitiske talsmann Torgeir Micaelsen forsvarer avgiftene med at det i fremtiden skal mer til for å bli belønnet for lavt CO2-utslipp.

– Dette er ikke veldig store utslag for dem som kjøper en bil til 200.000 kroner. Det regjeringen gjør her, er å skru til skruen enda en gang, slik at det å få avgiftslettelser skal henge høyere. Dermed må en bil som slapp ut 80 gram CO2 i neste omgang slippe ut 75 gram for å kunne belønnes med den samme lave avgiften, sier han.

Han sier endringene er i tråd med den politikken de har ført de siste årene, og at dette har vært med på å bidra til at utslippene på nye biler har falt kraftig de siste årene.

Norges mest solgte biler

 

Modell

Gram CO2/km

Hestekrefter

Ny engangsavgift (kr) 

Endring i avgift (kr) 

1

VW Golf 1,6 TDI

99

105

54.068

+ 4.462

2

Mazda CX-5

144

150

143.823

 2472

3

Toyota Auris Hybrid

91

99

40.967

+ 3267

4

Toyota Yaris Hybrid

79

75

16.067

+ 4384

5

Nissan Leaf

0

109

0

0

6

Volvo V40

99

114

59.048

+ 4967

7

Toyota RAV4

149

150

155.370

- 1650

8

Ford Focus 1,0

114

125

70.991

+ 1966

9

Mitsubishi Outlander

153

150

154.416

- 1496

10

VW Passat 2,0 TDI

135

140

124.445

- 1189

Ekspander/minimer faktaboks

Dette er listen over de 10 mest solgte bilmodellene i Norge hittil i år. NRK har hentet ut tallene for den mest solgte varianten av hver av modellene.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)