«Det ser ut at departementet ønsker å ofre den samiske urbefolkning sin medbestemmelse i forvaltningen av deres egen kulturbærende næring, for å sikre en mer effektiv forvaltning. Dette kan ikke aksepteres.»
– Store konsekvenser
Det skriver områdestyret for reindriften i Nord-Trøndelag i sin høringsuttalelse til landbruks- og matdepartementets forslag om å avvikle ordningen med områdestyrer og å overføre områdestyrets oppgaver til fylkesmannsembetene. Høringsfristen var 15. januar og departementet har fått 60 høringsuttalelser.
– Konsekvensen blir at reindriftsnæringen får sin stemme bort fra all forvaltning som berører næringen. Næringens mulighet til å påvirke inngrep og andre type saker som kan ha store konsekvenser for næringen, blir strøket bort, sier leder i områdestyret i Nord-Trøndelag Inger Marit Eira-Åhrén.
Også fylkesmannen i Finnmark tror at reindriften som sektor nok på sin side vil kunne oppleve å få svekket gjennomslagskraft for sine interesser gjennom denne inklusjonen. Det skriver fylkesmannen i sin høringsuttalelse.
Fylkesmannen i Finnmark Gunnar Kjønnøy vil ikke kommentere høringsuttalelsen sin.
Vil endre reindriftsforvaltningen
I april i fjor kom regjeringen med et forslag om forandringer av reindriftsforvaltningen i landet. Forslaget innebærer en avvikling av ordningen med områdestyrer og overføring av områdestyrets oppgaver til fylkesmannsembetene.
Overføringen av områdestyrets myndighet til fylkesmennene forutsettes å skje parallelt med en administrativ overføring av de lokale forvaltningskontorene til fylkesmannen i de fem nordligste fylkene. Fylkesmannen vil dermed bli den statlige regionale fagmyndigheten i offentlig forvaltning av reindrift.
Det sentrale nivået med Reindriftsstyret og Reindriftsforvaltningen i Alta forutsettes opprettholdt som før, men slik at Reindriftsforvaltningen skifter navn til Statens reindriftsforvaltning. Landbruks- og matdepartementet vil fortsatt ha det overordnede faglige ansvaret for den offentlige forvaltningen av reindriften.
Savner konsekvensutredning
Det som etter områdestyret i Nord-Trøndelags vurdering er den største svakheten ved høringsdokumentet, er det totale fravær av vurderinger av de konsekvenser lovforslaget vil kunne få for reindriften som kulturbærer for den samiske urbefolkningen generelt, og den sørsamiske minoritet spesielt.
«Reindriften står i en særstilling, og har etter Ilokonvensjon 169 krav på spesiell beskyttelse av det norske samfunnet, og bør også ha en medbestemmelse i de statlige forvaltningsprosessene som angår sin egen næring. Dette sikres igjennom dagens forvaltningsmodell med områdestyrene som kollegiale organer.»
– Må legge bort forslaget
Områdestyret er av den oppfatning at reindriftens innsigelsesrett i arealsaker, må håndteres med den nødvendige avveining mellom næringens interesser og generelle samfunnsinteresser. Den oppgaven løses etter deres vurdering best av et kollegialt organ med en sammensetning slik områdestyrene har i dag.
Områdestyret for reindriften i Nord-Trøndelag anbefaler departementet å legge bort dette forslaget, skriver de i høringsuttalelsen.
«Områdestyret for reindriften i Nord-Trøndelag vil derfor på det sterkeste anbefale departementet å legge bort dette lovforslaget, og enten videreføre forvaltningen slik den er i dag, eller samordne den med fylkesmannsembetet i kombinasjon med en videreføring av områdestyrene som beslutningsorgan med samme ansvarsområde som i dag.»
Landbruks- og matdepartementet vil ikke kommentere saken fordi de trenger bedre tid til å gjennomgå høringsuttalelsene.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ: