Hopp til innhold

Vil ha samisk alter i Nidarosdomen

Presten sa fra seg kandidaturet til å bli biskop i Nidaros. Nå ønsker han seg et samisk alter i nasjonalhelligdommen.

Nidarosdomen - Koret sett fra oktogonen

Her inne ønsker samer seg et eget alter. Men biskopen ser ikke for seg noe nytt altermøbel mellom veggene i Trondheims stolthet.

Foto: Tor Beisvåg

– Det har lenge vært snakk om at vi kunne hatt et eller annet samisk i Nidarosdomen. Ved jevne mellomrom har det kommet opp at vi burde ha et alter i kirka, sier prest Bierna Bientie til NRK.

Synlig samisk

På en samling i Samisk menighet i sørsamisk område, hvor Bientie er prest, ble temaet drøftet av menighetens medlemmer. Et samisk alter står på ønskelisten hos religiøse samer i Midt-Norge.

Nidarosdomen ble oppført på det stedet hvor Olav den helliges lik ble gravd ned etter slaget på Stiklestad.

– Nidarosdomen er en sentral nasjonalhelligdom og har en symbolverdi, og nettopp derfor vil det være naturlig at vi hadde noe synlig samisk der, sier Bierna Bientie, som som sorterer under biskopen i Nidaros.

– Hvem skal initiere alteret?

– Kanskje skulle det være den samiske menigheten, sier presten i menigheten.

Kan være kontroversielt

Bientie tror andre kirkegjengere og offentligheten ville ha stilt seg positive til et forslag om et samisk alter i byggverket, som i alt vesentlighet sto ferdig ca. 1320.

– Alt nytt er skummelt for enkelte. Så er det jo det å finne en god løsning som vil gå inn i en helhet i Nidarosdomen. Jeg har ingen detaljert plan, og ingen penger.

Bierna Bientie

Bierna Bientie fra Snåsa mener det samiske ikke ses godt nok i Nidarosdomen.

Foto: Eilif Aslaksen / NRK

De mest kjente glassmaleriene i kirka er utført av Gabriel Kielland (1908-1934). Dernest har den samiske kunstneren Oddmund Kristiansen fra Balsfjord i Troms blant annet utført glassmalerier i Mariakapellet, i nordre tverrskip, og i Olavskapellet, i søndre tverrskip (1950-1985).

Når lyset skinner gjennom disse vinduene, må man kjenne Kristiansens opphav for å forstå at maleriene er samisk.

Bortgjemt

– Har man tenkt at det samiske alteret kunne ha vært plassert i nærheten av Kristiansens glassmaleri?

– Nei, for det blir igjen så bortgjemt. Da vil vi ikke få dette at det er synlig. Det er særlig i Mariakapellet at hans arbeider finnes, og dette er ikke åpent og tilgjengelig for den vanlige besøkende.

Mariakapellet

Mariakapellet er et av tre små og intime kapell fra slutten av 1100-tallet.

Foto: Nidarosdomen

Bientie kan heller tenke seg at et samisk alter i Nidarosdomen for eksempel plasseres i rommet mellom skipets søyler og sidemurene.

– Kanskje i et av sideskipene. Noe slikt, sier presten.

Utfording

– Hvordan skal alteret bli utformet slik at det vises at det er samisk?

– Ja, det ville blitt en utfordring. Vi har mange samiske kunstnere og formgivere som jeg vil tro kunne ha bidratt med noe spennende og fint.

Han mener biskopen i Nidaros har vært åpen for å få inn noe knyttet til samisk kultur i Nidarosdomen.

– Om ikke et alter, så har vi snakket om at et eller annet fra den samiske kulturkretsen bør kunne være synlig og i hvert fall være synlig når det er naturlig at det samiske tas fram.

I 2007 var Bientie nominert til å etterfølge Finn Wagle som biskop i Nidaros. Han trakk sitt kandidatur med den begrunnelse at han ville forbli i stillingen hvor han kunne praktisere på sørsamisk språk og bli hos sørsamene.

Tør ikke si alter

Overfor NRK lover ikke biskop Tor Singsaas noe nytt alter. Han har ikke snakket med prest Bientie eller med menighetsrådet i den sørsamiske menigheten om temaet, men er likevel oppfatt av det samiske.

– Jeg er opptatt av at det sørsamiske skal få et uttrykk i Nidarosdomen. Om det blir i form av et eget alter, det tør jeg ikke å si, men det jeg har tatt initiativ til er faktisk å utfordre det sørsamiske miljøet til å gi noen kirketekstiler med sørsamiske kunstuttrykk til liturgisk bruk, sier Singsaas.

Tor Singsaas

Biskop Tor Singsaas sier han ønsker å få det ypperste av samisk kunst inn i Nidarosdomen.

Foto: Andreas Skeide

Etter biskopens mening er et nytt alter en omfattende prosess, og han vet heller ikke hvor man skulle fått inn et eventuelt alter.

– Et eget alter er en ganske stor problemstilling.

Det kan også bryte med kirkens tenkning, mener han.

– Vi tenker mye mer integrert, sier Singsaas.

Vil vekke til live det samiske

Likevel åpner han for det han kaller et «permanent uttrykk av kunstnerisk art».

Biskopen mener det vil være mer kreativt å gi hele domen tegn på det samiske.

Han ser for seg at den sørsamiske menigheten utlyser en konkurranse hvor samiske kunstnere kan melde seg på.

Biskop Singsaas viser til at hele det norske folk var et undertrykt folk i 1869, da den store restaureringen av kirka begynte, og at de fremste norske kunstnere da ble invitert til å utfolde seg.

Ikke nytt altermøbel

Samisk kunst har ofte blitt forbundet med bilder av reinsdyr og symboler fra førkristen tro, men biskopen håper å unngå strid rundt samisk utforming av Nidarosdomen.

– Det vil være mer snakk om er et liturgisk uttrykk knyttet opp til alteret, som knytter opp til det sørsamiske og samiske. Ikke at det blir et nytt altermøbel, sier biskop Tor Singsaas.

Bispedømmet flagger også med samisk flagg ved Nidarosdomen.

Korte nyheter

  • Samisk høgskole: Mange søkere, men lærere mangler

    På Samisk høgskole merker det stor interesse for å lære seg samisk.

    Mange har søkt til samisk for nybegynnere, som kalles SÁL1 og SÁL2.

    Til sammen er det 70 søkere.

    – Vårt problem er at vi ikke har nok fagfolk som kan undervise i samisk, opplyser rektor Liv Inger Somby ved Samisk høgskole.

    Hun forteller at skolen nå jobber knallhardt strategisk for å finne folk som kan jobbe hos dem og undervise nybegynnere i samisk.

    – Hvis vi lykkes å få en eller to lærere, kan vi fordoble antallet studenter. Da har vi ikke bare 15, men 30 studenter, forklarer Somby.

    Utfordringen til Samisk høgskole er at det er mange som starter på masterutdanning i samisk, men mange blir ikke ferdige med utdanningen.

    – De bruker så lang tid. Derfor får vi ikke mange nok som har nok kompetanse til å undervise i høgskolen, forklarer Somby.

    Loga sámegillii

    Liv Inger Somby
    Foto: Privat
  • Sámi allaskuvla: Olu ohcit, muhto oahpaheaddjit váilot

    Sámi allaskuvllas oidnet, ahte dál lea stuorra beroštupmi oahppat sámegiela.

    Ollugat leat ohcan sámegiela easkkaálgi kursii, man gohčodit SÁL1 ja SÁL2.

    Buohkanassii leat 70 ohcci.

    – Min váttisvuohta lea, ahte mis eai leat doarvái fágaolbmot geat sáhttet oahpahit sámegiela, muitala Sámi allaskuvlla rektor Liv Inger Somby.

    Son lohká allaskuvlla dál bátnegáskki bargat strategalaččat gávdnat olbmuid geat sin lusa sáhtášedje boahtit bargui ja oahpahit sámegiela easkkaálgiide.

    – Jus oažžut vel ovtta dahje guokte oahpaheaddji, de sáhttit duppalastit studeantalogu. Dalle eai leat dušše 15 studeantta, muhto 30, čilge Somby.

    Sámi allaskuvlla hástalus lea, ahte máŋggas álget sámegiela masterohppui, muhto máŋggas eai geargga oahpuin.

    – Dat ádjánit hui guhká. Danne eat oaččo doarvái olbmuid geain lea gelbbolašvuohta oahpahit allaskuvllas, čilge Somby.

    Les på norsk

    Liv Inger Somby
    Foto: Ođđasat / NRK
  • I dag feires kvenenes språkdag

    I dag feires kvenenes språkdag, kväänin kielipäivä, i hele landet.

    Dagen markeres til minne om offisiell anerkjennelse av det kvenske språket den 26. april i 2005.

    Loga sámegillii

    Kvenflagget
    Foto: Arne Ivar Johnsen / NRK