Hopp til innhold

Lærerløftet blir en utfordring

Samisk høgskole som allerede sliter med å rekruttere lærer studenter står over for en utfordring, fordi regjeringen vil stille høyere krav til lærerstudentene.

Jelena Porsanger

Samisk høgskoles rektor Jelena Porsanger tror det vil bli en utfordring for dem å rekruttere nok samisktalende lærere. (Bildet er fra en tidligere anledning.)

Foto: Dan Robert Larsen / NRK

– Vi sliter allerede med å få inn nok studenter til lærerutdanningen, og det kommer jo av at vi har et lite grunnlag å ta av siden vi rekrutterer samisktalende til lærerutdanningen, sier Samisk høgskoles rektor Jelena Porsanger.

Derfor tror hun det blir en ekstra utfordring nå som regjeringen har stilt strengere krav til lærerne. Regjeringen har blant annet foreslått at lærerutdanningen skal være en masterutdanning.

Det skal stilles strengere krav til lærere i matematikk, engelsk, og samisk. Barneskolelærere må ha 30 studiepoeng i fagene de underviser, mens ungdomsskolelærere må ha 60 studiepoeng.

Finnmarks utdanningsdirektør Lisbeth Isaksen uttalte tidligere denne uken at det vil by på ekstra utfordringer i Finnmark, der det allerede er mangel på kvalifiserte lærere.

Likevel er Samisk høgskoles rektor positiv til kravene:

– Det er svært positivt at regjeringen legger press på skolene. Og når regjeringen sier at det skal satses på samisk og matematikk, så gleder det oss.

Samisk høgskole tilbyr kurs for å løfte kompetansen i samisk og matematikk, og Porsanger tror det i fremtiden vil bli enda større behov for disse kursene.

Korte nyheter

  • Samisk høgskole: Mange søkere, men lærere mangler

    På Samisk høgskole merker det stor interesse for å lære seg samisk.

    Mange har søkt til samisk for nybegynnere, som kalles SÁL1 og SÁL2.

    Til sammen er det 70 søkere.

    – Vårt problem er at vi ikke har nok fagfolk som kan undervise i samisk, opplyser rektor Liv Inger Somby ved Samisk høgskole.

    Hun forteller at skolen nå jobber knallhardt strategisk for å finne folk som kan jobbe hos dem og undervise nybegynnere i samisk.

    – Hvis vi lykkes å få en eller to lærere, kan vi fordoble antallet studenter. Da har vi ikke bare 15, men 30 studenter, forklarer Somby.

    Utfordringen til Samisk høgskole er at det er mange som starter på masterutdanning i samisk, men mange blir ikke ferdige med utdanningen.

    – De bruker så lang tid. Derfor får vi ikke mange nok som har nok kompetanse til å undervise i høgskolen, forklarer Somby.

    Loga sámegillii

    Liv Inger Somby
    Foto: Privat
  • Sámi allaskuvla: Olu ohcit, muhto oahpaheaddjit váilot

    Sámi allaskuvllas oidnet, ahte dál lea stuorra beroštupmi oahppat sámegiela.

    Ollugat leat ohcan sámegiela easkkaálgi kursii, man gohčodit SÁL1 ja SÁL2.

    Buohkanassii leat 70 ohcci.

    – Min váttisvuohta lea, ahte mis eai leat doarvái fágaolbmot geat sáhttet oahpahit sámegiela, muitala Sámi allaskuvlla rektor Liv Inger Somby.

    Son lohká allaskuvlla dál bátnegáskki bargat strategalaččat gávdnat olbmuid geat sin lusa sáhtášedje boahtit bargui ja oahpahit sámegiela easkkaálgiide.

    – Jus oažžut vel ovtta dahje guokte oahpaheaddji, de sáhttit duppalastit studeantalogu. Dalle eai leat dušše 15 studeantta, muhto 30, čilge Somby.

    Sámi allaskuvlla hástalus lea, ahte máŋggas álget sámegiela masterohppui, muhto máŋggas eai geargga oahpuin.

    – Dat ádjánit hui guhká. Danne eat oaččo doarvái olbmuid geain lea gelbbolašvuohta oahpahit allaskuvllas, čilge Somby.

    Les på norsk

    Liv Inger Somby
    Foto: Ođđasat / NRK
  • I dag feires kvenenes språkdag

    I dag feires kvenenes språkdag, kväänin kielipäivä, i hele landet.

    Dagen markeres til minne om offisiell anerkjennelse av det kvenske språket den 26. april i 2005.

    Loga sámegillii

    Kvenflagget
    Foto: Arne Ivar Johnsen / NRK