Tidspunktet kunne ikke vært bedre, sett fra en presset reindriftsnærings side, når Rema 1000 nå kjører i gang sin største satsing på lam og vilt noensinne.
- Les også
- Les også
Fått hjelp av kjendiskokk
Innkjøpsdirektør for ferskvarer hos Rema 1000, Tor Erik Aag, sier kampanjen som skal vare til midten av november kommer til å synes i alt fra lokale aviser, til landsdekkende TV.
– Vi har i samarbeid med kjendiskokk Erling Sundal, utviklet over 40 retter av lam og vilt, og ønsker å tilby dette til priser andre supermarkeder bare kan drømme om. Innenfor reinkjøtt satser vi blant annet på biffer av mørbrad og ytrefilet, i tillegg til kjøttboller og reinskav, sier Tor Erik Aag til NRK Sámi Radio.
– Etterspørselen har tatt helt av
Tor Erik Aag forteller at salget på reinkjøtt har vært rimelig stabilt hittil i år, men at etterspørselen nå stiger betraktelig:
– Etter at vi nå har satt i gang denne store kampanjen, har etterspørselen på reinkjøtt tatt helt av. Nå går slakteriet hos Thor Aage Pedersen i Tana for fulle mugger. De klarer rett og slett ikke å dekke etterspørselen lengre, selv om de nå produserer over det dobbelte av det vi har avtalt, forteller en fornøyd Tor Erik Aag til NRK Sámi Radio
Thor Aage Pedersen bekrefter
Slakterieier Thor Aage Pedersen bekrefter at etterspørselen nå er større enn hva hans slakteri klarer å levere:
– Ja, det stemmer. Vi har jobbet med Rema i lengre tid, men nå viser det seg at de kommer til å selge mye mer enn først antatt, og vi har faktisk problemer med å levere.
– Hvilke ringvirkninger tror du Remas kampanje vil skape?
– Ringvirkningene for oss har allerede vært enorme. Vi har levert alt vi klarer å levere, og vi klarer ikke lengre å dekke deres behov fra uke til uke, sier Thor Aage Pedersen som ser lyst på kommende høst og vinter.