– Vi har jobbet i seks måneder med å finne samisktalende til pasientreisekontoret, men har ikke lykkes, sier informasjonsjef Marit Kvarum i Helse Finnmark til NRK Sámi Radio.
I går fortalte NRK Sámi Radio at bestilling av syketransport flyttes fra NAV til helseforetakene. Dette er ikke riktig, ifølge Kvarum.
– Bestilling av pasientreiser vil skje som før. Pasienten tar selv kontakt med pasientreisekontoret i forbindelse med lengere drosjeturer, sier Marit Kvarum.
Det nye er imidlertid at Helse Finnmark overtar pasientreiseoppgjøret.
– Ringer tilbake
Informasjonssjefen i Helse Finnmark sier de er opptatt av å ivareta de samisktalendes behov. Derfor har de annonsert etter samisktalende personell til pasientreisekontoret. Så langt har de ikke fått ansatt noen.
– Vi jobber imidlertid videre med dette. Så langt kan vi hjelpe samisktalende pasienter ved å ringe tilbake med en tolk, sier Kvarum.
Ifølge informasjonssjefen har det ikke vært noe problem i forhold til språk ved bestilling av pasientreiser.