Skatteetaten startet i dag
til om lag 3,9 millioner lønnstakere og pensjonister.Fra klokken 08.00 skulle det være mulig for alle å sjekke den elektroniske versjonen på nettet, men tjenesten har vært utilgjengelig for de fleste.
«På grunn av stor trafikk i Altinn vil flere ha problemer med å få tilgang til Skatteetatens tjenester i Altinn», stod det tidligere i dag på Skatteetatens sider.
– Ikke overbelastning
I morgentimene, før tjenesten kollapset, var pågangen hos Altinn dobbelt så stor som på samme tidspunkt i fjor.
Men ifølge informasjonsansvarlig i Altinn, Jørgen Ferkingstad, er det ikke overbelastning som gjør at den elektroniske versjonen av selvangivelsen nå streiker for flertallet.
– Systemet er laget for å tåle en slik belastning. Det er en annen type, foreløpig ukjent feil som er årsaken til problemet, forteller han.
I kveld er meldingen på tjenesteleverandørens sider endret til «Altinn er utilgjengelig. Vi beklager de ulempene nedetiden medfører».
– Prøv på ny i morgen
Ifølge Ferkingstad skal 70 prosent av befolkningen nå ha tilgang til å se sin selvangivelse på nettet, men det mystiske problemet gjør at Altinn ennå ikke er blitt åpnet for alle brukere.
– Vi beklager på det sterkeste at løsningen ikke fungerer som den skal. Vi jobber på spreng utover natta for å få bukt med problemet, sier Ferkingstad klokka 21.30 tirsdags kveld.
Da selvangivelsen ble lagt ut på nettet i fjor, var godt over én million nordmenn innom for å sjekke den elektroniske versjonen i løpet av den første dagen.
Altinn har i løpet av dagen fått mange henvendelser fra misførnøyde brukere.
– Vi forstår godt at folk er skuffet, sier Ferkingstad som råder de som fremdeles ikke får tilgang til selvangivelsen sin til å prøve på ny i morgen.
Les også:
Enorm pågang
Klokken 08.00 kom det først bare en feilmelding når man forsøkte å klikke seg inn på linken «Sjekk, endre eller levere selvangivelsen» fra Skatteetatens sider.
- Det var en feil på være sider, men den ble rettet opp etter ti minutter, forklarer Eva Karin Dahle Rabben, senior kommunikasjonsdirektør i Skatteetaten til NRK.no.
Men selv etter at denne feilen ble rettet, var det ganske problematisk å få sjekket selvangivelsen.
Grunnet meget stor pågang er det svært få som har kommet inn, og de fleste får en feilmelding når de forsøker.
Skatteetaten bleklager, og ber skatteyterne smøre seg med tålmodighet og forsøke igjen senere.
- Dette skyldes en treget hos Altinn som vi ikke kan noe for. De har selv lagt ut en feilmelding om dette på sine sider, forklarer Rabben.
Hun kan bekrefte at det er enkelte som har klart å komme inn, men vet ikke hvor mange som har forsøkt.
Lite imponerende
- Alle offentlige tjenester har et ansvar for at tjenesten deres fungerer og er dimensjonert for det de kan forvente seg, forteller Svenn Richard Andersen, rådgiver i forbrukerpolitisk avdeling i Forbrukerrådet til NRK.no.
Han legger til at de vet jo akkurat hvor mange som vil logge seg inn.
- Når de går ut aktivt ut og oppfordrer folk til å sjekke elektronisk, bør de være bedre forberedt, mener Andersen.
Forbrukerrådet synes det er rart at de ikke klarer å håndtere dette, spesielt når det har skjedd tidligere, men presiserer de ikke vet akkurat hvor i systemet problemet ligger.
- Jeg synes dette er lite imponerende av Altinn, men de skal ha for gode intensjoner og ønske om at folk skal bruke digitale tjenester. Det har blitt sagt at problemet skal være løst i løpet av dagen, og det forventer jeg at de klarer, avslutter han.
Jobber på spreng
Altinn forteller at det har vært en enorm stor pågang i dag, og derfor har det vært hatt problemer med påloggingen på morgenkvisten.
- Vi jobber på spreng for å løse problemet og håper det går bedre senere, sier Jørgen Ferkingstad, redaktør og informasjonsansvarlig for Altinn til NRK.no.
Han beklager at påloggingen har gått ned og vet ikke hvor mange som ikke har kommet inn.
- Vi har ikke tall på hvor mange som forsøker, men godt over 100.000 har vært innen på Altinn mellom klokken 08.00 og 09.00 i dag. Det kan være like mange som har gått via Skatteetaten og Mi Side. Det er en stor andel av Norges befolkning som prøvers å logge seg inn samtidig, legger han til.