Hopp til innhold

Dette bruker vi mobilen til

Stadig flere av oss betaler med mobiltelefonen, viser ny undersøkelse. Hver tredje tror at mobilen snart vil erstatte all kort- og kontantbetaling.

Mobilbetaling

Hver tiende innehaver av en smarttelefon kjøper nå varer med mobilen, for eksempel i butikk.

Foto: ScanStock

Mer enn halvparten av oss (57 prosent) har nå en smarttelefon. Foruten å ringe, er det å sjekke åpningstid i butikken blant oppgavene vi oftest bruker den til. Hver tredje benytter mobilen til dette.

Andre populære forbrukerrelaterte bruksområder er å finne nærmeste butikk, sjekke lagerstatus og ordrestatus på varer, samt å lese andres produktvurderinger.

Og betaling av varer og tjenester skjer stadig oftere via mobilen.

Bruksmønsteret kommer fram i en ny spørreundersøkelse som er gjennomført for SIFO (Statens institutt for forbruksforskning).

Undersøkelsen viser også at 12 prosent bruker smartmobilen til å finne produktinformasjon når de står ved butikkhyllene.

Og 10 prosent sammenligner med priser på nett mens de er i butikken.

SIFO har også spurt om hvilke apper som er de mest populære. Se resultatet her.

Mobilen blir den nye lommeboka

Her kan du parkere med mobiltelefonen

Stadig flere betaler med mobilen. Men automatbetaling er ennå ikke veldig vanlig.

Foto: Margrethe Miljeteig / NRK

Hver tredje nordmann, både unge og eldre, tror at mobiltelefonen vil erstatte kort- og kontantbetaling i framtida. Og like mange mener at dette allerede er en trygg måte å betale på.

Enda flere, 40 prosent av de spurte, mener at mobilen bør kunne brukes til alle typer betaling. Men her er kvinner noe mer skeptiske enn menn.

Tallet på norske mobilbrukere som allerede betaler via telefonen, øker raskt. Kjøp av apper, spill, logoer og musikk dominerer akkurat nå. 37 prosent av mobileierne har handlet noe av dette med telefonen i løpet av de siste 12 månedene.

Men bare 11 prosent betaler for varer og tjenester inne i appene de har lastet ned. Dobbelt så mange menn som kvinner benytter seg av denne muligheten.

Norske mobilbrukere har minst erfaring med betaling i automat. Inntil videre er det bare fem prosent som benytter denne muligheten. Forklaringen kan være at mange automater ennå ikke tilbyr slike alternativer.

Mens smartmobilene blir mer vanlige som betalingskanaler, etterlyser Forbrukerombudet bedre rettigheter for brukerne.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Mobilbetaling 2012

SMS-reklame

15 prosent av befolkningen har meldt seg inn i kundeklubber som gir dem informasjon, tjenester og rabatter i bytte mot SMS-reklame. Nesten tre ganger så mange kvinner som menn (henholdsvis 22 og 8 prosent) er medlem slike steder.

Men undersøkelsen viser at ytterligere 13 prosent av de norske mobilbrukerne får tilsendt SMS-reklame uten å ha bedt om det.

QR-kode

QR-koder er blitt et vanlig syn. De fleste vet nå hva dette er.

Halvparten skanner QR-koder

SIFO har også sett nærmere på det relativt nye fenomenet QR, en strekkode som blant annet kan skannes av smarttelefoner for å hente informasjon.

Hele 83 prosent av oss har lagt merke til QR-kodene som stadig brer om seg i markedsføring og samfunnsinformasjon.

Og nesten halvparten av de med smarttelefon har skannet én eller flere QR-koder det siste året.

65 prosent av dem som bruker QR som kommunikasjonskanal har positive erfaringer. Et lite mindretall på 12 prosent svarer at de er misfornøyd.

Både unge og eldre bruker nettbrett

Salget av nettbrettene tok av for alvor i fjor, da vi kjøpte en halv million av dem.

Ifølge SIFOs spørreundersøkelse har hver fjerde av oss nå et nettbrett.

Mens bruken av smarttelefoner er langt mer vanlig i den yngste delen av befolkningen (78 prosent hos dem under 30 år, mot 27 prosent hos 60-åringer og eldre), viser undersøkelsen at det bare er små aldersforskjeller i utbredelsen av nettbrett.

Flere norske kvinner enn menn har nå et nettbrett.

SIFOs spørreundersøkelse er gjennomført av TNS Gallup. Se alle resultatene her.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)