En spillkonsoll trenger ikke nødvendigvis bare å være en spillkonsoll, det har US Air Force nå bevist en gang for alle. Ved hjelp av 1760 PS3-konsoller har USAs flyvåpen bygd den kjappeste interaktive datamaskina som finnes i USAs forsvarsdepartement.
- Les:
Fra spill til satellittbilder
Superdatamaskina, som har fått navnet Condor Cluster, ble presentert i New York tidligere i uka. Ifølge Physorg skal den brukes til prosessering av satellittbilder, gjenkjenning av mønstre, radarforsterkning, og AI-forskning.
Bruken av PS3-konsoller har flere markante fordeler, en av dem er prisen. Da prosjektet starta for fire år siden kosta én spillkonsoll rundt 2400 kr i USA. Prisen på tilsvarende teknologi, ville vært rundt 60 000 kr per enhet.
Condor Clusters kjerne kosta rundt 12 millioner kroner. Dette er i følge High Power Computing-sjef i USAF Mark Barnell mellom 10 og 20 ganger billigere enn et tilsvarende system bygd av innkjøpte datakomponenter.
I tillegg forteller Barnell til Physorg at PS3-varianten bare bruker en tidel av strømmen som ei vanlig superdatamaskin ville brukt.
- Les:
Forsvarsdepartementes kjappeste
PlayStation 3-konsollen er den tredje i rekka av Sonys spillkonsoller, og har siden lanseringa i 2006 blitt solgt i over 40 millioner eksemplarer. Blant spilsuksessene finner vi titler som Gran Turismo 5, Call of Duty: Modern Warfare 2, Uncharted 2 og MotorStorm - som alle finnes i over tre millioner hjem.
Mikroprosessoren er på 3,2 GHz, og når du kobler sammen 1760 konsoller får du ei maskin som analysere høyoppløselige bilder ekstremt kjapt - vi snakker om milliarder av piksler i minuttet.
I tillegg kan den utføre 500 billioner TFLOPS -floating point operations per sekund -noe som gjør den til forsvarsdepartementes kjappeste interaktive datamaskin.
Skulle du få lyst til å bygge ei sånn maskin på egen hånd, kan du bare gjøre det med de eldre PS3-modellene. Den nye slim-versjonen aksepterer nemlig ikke Linux-installasjon, noe som er nødvendig for å koble flere konsoller sammen.