John Milnor får Abelprisen 2011

John Milnor var et vidunderbarn som publiserte sitt første matematiske arbeid som 18-åring. I dag får han Abelprisen for sine banebrytende oppdagelser innen topologi, geometri og algebra.

John Willard Milnor, vinner av Abelprisen 2011.

John Willard Minor er årets vinner av Abelprisen.

Foto: Marco Martens

John Willard Milnor

John Milnor vakte oppsikt som matematiker allerede som 18-åring.

Foto: Marco Martens

Amerikaneren John Milnor har vært aktuell for prisen i mange år for sitt arbeid.

- Han vakte tidlig oppsikt med en geometrisk innsikt utover det vanlige, sier Arne B. Sletsjøe som er førsteamanuensis i matematikk ved Universitetet i Oslo.

Abelprisen er en internasjonal pris for fremragende vitenskapelig arbeid i matematikk. Det er Det Norske Videnskaps-Akademi som står bak tildelingen.

Prisen omtales ofte som matematikkens Nobelpris. Det er mange eldre menn som har fått prisen som er på seks millioner kroner.

Sletsjøe fortellerat Milnor ikke var så opptatt av å måle geometriske forhold, han var mer opptatt av formene på figurene og objektene. Dette kjenner vi fra kartlesning.

- Når man leser kart er det vesentlig å vite noe om formene. Det er ikke bare avstandene som er viktig å vite noe om, men også hvordan landskapet arter seg i et fugleperspektiv.

Heltestatus

Albert Einstein

Albert Einstein.

Foto: ARTHUR SASSE / AFP

Milnor tok doktorgraden sin ved Princeton University året før Albert Einstein døde.

- Han var nok kjent av Einstein, geometri og topologi ligger til grunn for relativitetsteorien, sier Sletsjøe.

Han forteller at Milnor hadde heltestatus blant matematikere allerede som 35-åring.

- Flere av hans arbeider var oppsiktsvekkende fordi de ga resultater som man ikke hadde tenkt var mulige, eller fordi han kom med resultater på områder man ikke trodde det var mulig å få til noe rundt.

Milnor er blant annet kjent for ”sjudimensjonale sfærer” eller "eksotiske sfærer i 7 dimensjoner” .

Abel-komiteen skriver i sin begrunnelse:

Milnors oppdagelse av eksotiske glatte sfærer i sju dimensjoner var fullstendig uventet. Oppdagelsen var forløperen for differensialtopologien og førte til en eksplosjon av arbeider fra en hel generasjon fremragende matematikere.

- God PR-mann

Andre arbeider Milnor er kjent for er Milnortall.

Minortall angir forskjellen på et generelt punkt på en vei og et veikryss. Et vilkårlig punkt langs veien har Milnortall 0, mens et veikryss der to veier krysser hverandre har Minortall 1.

Étoile-plassen i Paris, der Triumf-buen er plassert i skjæringspunktet mellom 6 kryssende avenyer, har Milnortall 19. Økende Milnortall betyr mer komplekse veikryss.

Sletsjøe mener John Milnor er en god PR-mann. Arbeidene hans er mer tilgjengelig for folk flest enn mye annet innen matematikk.

- Han er flink til å gjøre resultatene sine salgbare.

John Milnor er tilknyttet Stony Brook University, New York.