Hopp til innhold

Forbyr applikasjoner med «insta» og «gram»

Facebook-eide Instagram er lei av at applikasjoner bruker merkenavnet deres for å markedsføre seg selv. Nå tvinges flere applikasjoner til å bytte navn.

Instagram, Instaweather

Instagram er en svært populær tjeneste i Norge, med ca 668.000 brukere. Nå tvinges applikasjoner til navnebytte.

Instagram er verdens mest populære bildedelingstjeneste, og over 600.000 nordmenn er registrert på tjenesten, ifølge tall fra analysebyåret Ipsos MMI.

Mange applikasjonsutviklere benytter seg derfor av tjenestens varemerke for å lokke til seg flere brukere. Det synes ikke Instagram noe om.

Selskapet er lei av at utviklere til stadighet bruker ordene «insta» og «gram» i sine applikasjoner.

– Skadelig for merkenavnet Instagram

Instaweather, Luxogram og Instaframe er noen av applikasjonene Instagram nå peker finger mot. Instaweather er for øvrig en svært populær applikasjon i Norge.

Tidligere har det vært forbudt å bruke hele ordet «instagram» i applikasjoner som ikke har noen tilknytning til Instagram-selskapet, men nå går de altså enda lenger, og forbyr all bruk av «insta» og «gram».

I sine nye retningslinjer skriver selskapet følgende:

– Bruk av «insta» og «gram» i applikasjoner som er koblet opp mot Instagram er skadelig for merkenavnet Instagram. Det er viktig at du utvikler din egen særegne merkevare, og kun bruker Instagrams merkevare med spesiell tillatelse i henhold til våre retningslinjer.

Legger ned populær tjeneste

Selskapet har nå begynt å sende ut e-poster til eksisterende applikasjoner som inneholder disse aktuelle ordene. I e-postene ber de utviklerne om å endre navnet på applikasjonene «innen rimelig tid».

Instagram-klienten Luxogram var en av dem som fikk e-post. Men Luxogram, som har over en million brukere per måned, mener endringene de må gjøre er så drastiske det vil få for store konsevenser, Ifølge Techcrunch.

Utvikleren av Luxogram sier at de derfor etter all sannsynlighet vil legge ned tjenesten for godt, i stedet for å etterkomme Instagrams krav.

Medieviten Ida Aalen tror Instagram strammer inn fordi de vil beskytte merkevaren sin.

– Instagram var jo et oppstartsselskap. I likhet med mange andre har de fått tredjepartsaktører til å hjelpe dem med å videreutvikle tjenesten sin. Nå har de blitt en ganske sterk merkevare, og vil beskytte den og la tjenesten stå på egen ben, sier Aalen til NRK.no.