Etter planen skulle Instagrams nye retningslinjer tre i kraft 16. januar neste år.
I disse går det fram at:
«et selskap eller andre enheter kan betale oss for å vise ditt brukernavn, portrett, bilder (i tillegg til metatdata) og/eller det du gjør, i tilknytning til betale eller sponset innhold eller markedsføring, uten at du får noen kompensasjon».
Med andre ord forbeholder de seg altså retten til å selge bildene dine til hvem som helst uten at du blir spurt om lov – eller får betalt.
– Vil ikke selge
Etter sterke reaksjoner gikk Instagram-sjef Kevin Systrom tirsdag kveld ut og forsøkte å berolige brukerne.
I en bloggpost avviser han at selskapet har planer om å selge brukernes bilder til kommersielle selskaper.
Siden det angivelig ikke er intensjonen, velger selskapet å skrive brukerbetingelsene på nytt.
– Teksten vi brukte reiste spørsmål ved om bilder kunne bli brukt til markedsføring. Vi har ingen slike planer, og derfor skal vi fjerne dette fra brukerbetingelsene, sier Systrom og skylder på at det er lett å misforstå juridiske dokumenter.
– Selvmord
Systrom forklarer endringene i brukerbetingelsene med at de vil eksperimentere med «innovativ markedsføring som føles passende på Instagram».
Han takker brukerne for reaksjonene og sier han er glad for at nettsamfunnet bryr seg så mye.
Og reaksjoner ble det i det knappe døgnet nyheten var kjent. Flere truet med å melde seg ut og enkelte mente brukerbetingelsene var for Instagrams selvmordsbrev å regne.