Gjennombrudd i stamcelleforskning

I USA har to kvinner blitt bedre av uhelbredelige øyesykdommer ved bruk av stamceller. – Dette har vi ventet på, det ser veldig lovende ut, sier netthinnekirurg.

Embryoniske stamceller sett gjennom et mikroskop i et laboratorium i Sao Paulo, Brasil

Stamcelle sett gjennom mikroskop. Stamceller fra fostre på et svært tidlig stadie skal ha gitt gode resultater hos to sterkt svaksynte, amerikanske kvinner.

Foto: MAURICIO LIMA / Afp

Kvinnene hadde i utgangspunktet uhelbredelige øyesykdommer, men begge sier til CNN at de har blitt drastisk bedre etter behandling med embryonale stamceller.

Den ene kvinnen, Sue Freeman på 78 år, klarer nå å lage mat, gå turer og handle på egenhånd.

Alt dette var en umulighet før operasjonen hennes på det ene øyet i juli. Hun har en en tørr form for aldersrelatert maculadegenerasjon.

Ikke sikker behandling ennå

– Disse resultatene er veldig lovende.

– Studien må imdlertid gjennomføres på flere pasienter før man kan si om dette er en framtidig behandling for pasienter med betydelig nedsatt skarpsyn, sier Morten Moe til NRK.no.

Han er førsteamanuensis og netthinnekirurg på øyeavdelingen ved Oslo universitetssykehus.

Morten Moe

Morten Moe gleder seg over resultatene av studien.

Foto: Håvard Skjellegrind

– Det jeg synes virker aller mest lovende er at ikke de transplanterte cellene viser tegn til svulstdannelse eller til å bli avvist av pasientenes immunforsvar.

– Dette er spesielt viktig i slik forskning, sier han.

En embryonal stamcelle kan i utgangspunktet bli til alle celler i kroppen, noe som også betyr at de kan bli til svulstceller.

Moe forklarer at nettopp dannelse av svulster og at kroppen kan avvise de fremmede cellene har vært vært noen av bekymringene ved bruk av embryonale stamceller tidligere.

– Derfor er det et stort gjennombrudd hvis det viser seg at dette ikke er tilfelle også hos flere pasienter, sier han.

Skal utvide forskningen

Forskerne bak studien er enige i at behandlingen ikke er sikker enda. Steven Schwartz er lege, forsker og sjef for netthinneavdelingen på UCLA's Jules Stein Eye Institute, der kvinnene ble behandlet.

– Resultatene kan være et stort skritt innen regenerativ medisin. Men det er fortsatt ikke i nærheten av å være noen sikker behandling mot svaksynhet, sier Schwartz til CNN.

Han påpeker at behandlingen bare er gjort på to kvinner, at resultatene kan være forbigående og at det er vanskelig å måle bedre syn hos pasienter som ser svært dårlig.

Forskerne skal framover gi den samme behandlingen til 22 andre personer på forskningsinstitusjoner i USA.

Øye

Illustrasjonsbilde.

Foto: Knut-Sverre Horn

Behandlingsmetoden

Den andre kvinnen som var med i denne forskningen foretrekker å være anonym. Hun er 51 år, har Stargardt's sykdom og oppdaget en synsbedring noen uker etter operasjonen.

Resultatene er publisert i den nyeste utgaven av The Lancet.

I laboratoriet utviklet forskerne embryonale stamceller til en type celler som heter pigment epitelceller. Deretter plasserte de disse cellene under netthinnen til kvinnene.

For at netthinnen skal fungere er den helt avhengig av slike celler, og det var disse som var skadet hos pasientene.

– Da var stamcellene allerede utviklet, noe som gjorde behandlingen mye tryggere enn om man skulle plassert stamcellene rett under netthinnen, uten at de hadde blitt spesialisert i laboratoriet først, sier Moe.

En stund etter behandlingen måtte kvinnene ta medisiner som gjorde at ikke øynene deres skulle avvise de fremmede cellene.