Gigantisk forhistorisk krokodille funnet i Colombia

Ble oppdaget i samme gruve som huset fossilene til verdens største kjente slange.

Forhistorisk krokodille

Acherontisuchus guajiraensis (bildet) delte matfat med det 13 meter lange monsteret Titanoboa.

Foto: Florida Museum of Natural History / Illustrasjon

En ny fossil krokodilleart, kalt Acherontisuchus guajiraensis, er funnet i Cerrejón-gruven i Colombia. Her delte den jaktområde med den 13 meter lange Titanoboa-slangen, som ble oppdaget for to år siden.

Krokodillen, som er beskrevet i journalen Palaeontology, har en lang og smal snute fylt med skarpe tenner. Den levde for 60 millioner år siden, og var rundt seks meter lang.

Delte matfat

Palaentologene tror den jaktet på prehistoriske slektninger av lungefisk- og benfiskfamilen, noe som gjør den til det første tropiske landdyret som spesialiserte seg på å spise fisk.

Dette gjorde den til en klar konkurrent til Titanoboa, men samtidig kunne den også selv være et potensielt bytte.

Alex Hastings med bekkenben

Alex Hasting fra Florida Museum of Natural History med Acherontisuchus guajiraensis' bekkenben.

Foto: Kristen Grace / Florida Museum of Natural History

– De yngre individene var definitivt ikke trygge. De fullvoksne, derimot, ville nok ha vært hakket for store for slangen, sier artikkelforfatter Alex Hastings fra Florida Museum of Natural History.

Overlevde katastrofer

Fossilene som er funnet i Cerrejon-gruven er fra Paleocen-tiden, fra 66 til 56 millioner år siden. Dette er den eldste tidsepoken i tertiærperioden, en epoke der disse reptilene dominerte det Sør-Amerikanske kontinentet.

De gigantiske slangene, krokodillene og skilpaddene levde i et mye varmere klima enn det vi har i dag.

Acherontisuchus guajiraensis er en del av dyrosauridene, som overlevde noen økologiske katastrofer, og døde ut under andre.

– Det samme som tok nuven av dinosaurene, drepte også de fleste krokodillene på denne tiden. Likevel er dyrosauridene en av de få gruppene som overlevde fra utryddelse og senere ble mer suksessfulle.

Forskerne håper nå dette funnet kan være med å løse gåten om nettopp hvorfor disse skapningene evnet å overleve katastrofene.