Men om få år kan dette være historie. Forskere ved SINTEF-NTNU har utviklet et varmeapparat som sørger for glovarm bil på få minutter. Dermed slipper du også å skrape vinduet. Hemmeligheten er CO2.
Den utskjelte klimagassen skaper hodebry for miljøekspertene verden over, men hos SINTEF Energiforskning applauderes det for CO2.
Komlisert, men enkelt....Armin Hafner foran testriggen for CO2 varmepumpe (Foto: NRK)
Den har egenskaper som gjør den svært god til å sørge for både varme og kulde. Derfor har forskerne lagd et system de kaller reversibel varmepumpe. Det er 2 systemer i ett: Både varmepumpe og aircondition.
Liten, men hissig
En bil-varmepumpe kan produsere 6000 watt. Det tilsvarer omlag fem hårfønere. Etter et par minutter kan pumpa pøse ut 80 - 100 graders luft i kupéen eller mot frontruta, som raskt blir isfri.
Til tross for den kraftige effekten bruker varmepumpa kun 25% energi i forhold til et elektrisk varmeapparat. Grunnen er at CO2 effektivt henter varme fra omgivelsene og transporterer det til en høyere temperatur på kort tid. En kompressor sørger for å heve temperaturen og trykket.
Enormt marked
- Framtidas bil vil ha CO2-varmepumpe, sier Armin Hafner.
Han er forsker ved SINTEF Energiforskning og har jobbet med denne teknologien sammen
CO2-oppvarming er spesialt gunstig for el-biler og hybridbiler (Foto: NRK)
med NTNU og Shecco Technology i mange år. 50 millioner biler selges hvert år, markedet er enormt.
- Spesielt for el-biler og hybridbiler er dette effektivt, sier Hafner. På grunn av lite energiforbruk blir det mindre belastning på batteriet når kupeen i el-bilen eller hybridbilen skal varmes opp. Hafner forventer at de første varmepumpe-bilene ruller på veiene om 3 år. Det fins allerede test-biler fra de fleste bilfabrikanter.
Sparer miljøet ved å bruke CO2
Hvis et aircondition-anlegg lekker i dag, spys det ut kjemikalier som har sterk innvirkning på drivhuseffekten (rundt 1300 ganger høyere enn CO2). Paradoksalt nok er det klimafienden CO2 som skal redde oss. Gassen hentes fra industrien, som uansett har tenkt å slippe den ut. I varmepumpesystemet fungerer den i en lukket krets. Skulle gassen likevel lekke ut, blir ikke det en ekstra påkjenning for miljøet, slik det er med dagens aircondition-utslipp.