Hubble oppdaget ny galakse

Den amerikanske romfartsorganisasjonen NASA har offentliggjort bilder som viser det fjerneste objektet som er funnet i verdensrommet til nå.

Video 7f908ebc-450a-48e7-b3e6-12638d3bd24f.jpg

Hubble har trengt så langt ut i verdensrommet at det nærmer seg den ytterste delen av det synlige universet Reporter: Hallvard Sandberg

Hubble-teleskopet
Foto: NASA / AFP

Oppdagelsen ble gjort med romteleskopet Hubble da det stirret mot stjernebildet «Hvalfisken» på den sydlige halvkule.

Det har tatt lyset i den nyoppdagede galaksen 13,2 milliarder år å nå Hubble-teleskopet, skriver Nasa på sine nettsider. Det er omtrent 150 millioner år mer enn den tidligere rekorden. Universets totale alder er omtrent 13,7 milliarder år.

Liten galakse

Den nye galaksen, kalt UDFj-39546284, består av blå stjerner og eksisterte 480 millioner år etter Big Bang.

Galaksen er så liten at den utgjør kun én prosent av vår egen galakse, Melkeveien.

Nasa-sjef Charles Bolden er stolt over den siste oppdagelsen.

– Nasa fortsetter å nå nye høyder, og den siste oppdagelsen vil gi oss større forståelse for universet. Vi kunne bare drømme om å ta slike bilder da vi sendte opp Hubble for mer en 20 år siden, sier han.

Snart slutt for Hubble

Hubble-teleskopet, som ble oppgradert for to år siden, ble presset til det ytterste over lang tid for å klare å ta bilder av den nye galaksen.

Teleskopet er det eneste romteleskopet som vedlikeholdes av astronauter. Fra 1993 til 2002 ble det fire ganger sendt opp astronauter på vedlikeholdsoppdrag.

Det femte oppdraget ble først kansellert etter Columbia-ulykken, men i 2009 ble det igjen utført service på romteleskopet.

Om noen år kan forskerne trenge enda dypere inn i universet når arvtageren til Hubble kommer på plass.

I 2013 skal James Webb-teleskopet skytes opp og erstatte Hubble, som er ventet å fungere til 2014.