I ti år har politikere i Bergen forsøkt å bli enige om trasévalg for Bybanen til Åsane.
Åsane er en av de største bydelene i Bergen. I dag benytter de fleste seg av bil eller buss mellom Bergen sentrum og Åsane.
Denne uken fikk politikerne i Bergen i oppdrag å bli enige om hvor Bybanen skal gå.
Politikerne har altså stemt over om Bybanen til Åsane skal gå langs den ikoniske verdensarven Bryggen eller i en tunnel.
De styrende politikerne i Bergen ønsker at bybanetraseen skal gå over Bryggen.
De får støtte fra fagfolk, men partiene i byrådet i Bergen mangler flertall i bystyret. Derfor er de avhengig av støtte i bystyret for å få gjennomslag for saker.
I onsdagens møte fikk de ikke dette. Flertallet stemte for tunnelløsning.
Byrådsleder Roger Valhammer (Ap) valgte der å trekke seg, og går ikke på igjen før han før han får viljen sin: At Bybanen får gå over Bryggen.
Hvorfor skal Bybanen bygges til Åsane?
For 21 år siden ble det vedtatt at Bybanen skulle bygges i Bergen.
Linje 1 sto helt ferdig 2017. Nå kunne befolkningen for første gang reise med Bybanen helt fra sentrum til Bergen lufthavn.
BYSTYRET BESTEMMER: Partiene i byrådet i Bergen mangler flertall. De er derfor avhengig av støtte i bystyret for å få gjennomslag for saker. Det manglet de på onsdag.
Foto: SIMON SKJELVIK BRANDSETH / NRKDen blir omtalt som en kjempesuksess med 19 millioner årlige passasjerer. Derfor ønsker man at flere skal få muligheten til å benytte seg av banen som går på skinner.
Byggingen av linje 2, som skal til den sørlige bydelen Fyllingsdalen, er godt i gang og åpner november 2022.
Men Bybanens linje 3 til Åsane, som ligger nord i Bergen, har skapt hodebry for politikerne.
Hvorfor krangler de om linje 3?
Planleggingen begynte i 2011, men Bryggen har stått i veien for fremdriften. Bryggen ligger på Unescos verdensarvliste. Derfor mener mange at det ikke bør bygges Bybane her. I dag er det bilvei over Bryggen.
I fjor ble det foreslått å utrede alternativer for tunnel, slik at Bybanen ikke går over Bryggen. Tunnelalternativet fagetaten i kommunen mener er best, vil koste 3,4 milliarder kroner å bygge.
BRYGGEN: Slik vil det se ut dersom Bybanen går over Bryggen. Biltrafikken som går der i dag, vil bli flyttet.
Foto: Norconsult og Asplan ViakAlternativet langs Bryggen, ofte kalt «dagløsningen», vil koste 1,2 milliarder kroner.
Fagetaten har falt på at det beste alternativet er å legge Bybanen over Bryggen. Bybanetraseen langs Bryggen er billigere, raskere på plass og mer tilgjengelig for folk enn tunnelalternativet, konkluderte fagfolkene i kommunen med.
De som er for dagløsningen, mener det er urealistisk å bygge tunnel på grunn av prislappen på 3,4 milliarder kroner. De frykter det ikke blir Bybane overhodet dersom tunnelløsningen blir valgt.
Bybanen til Åsane
Hva skjedde i bystyret onsdag?
Onsdag skulle altså politikerne velge.
Byrådet, som består av Ap, MDG, Venstre og KrF, er i mindretall. Selv med støtte fra SV, som også ønsker Bybanen over Bryggen, manglet de stemmer for å få flertall.
Med andre ord fikk de styrende politikerne i Bergen flertallet mot seg.
Derfor valgte Roger Valhammer (Ap) å trekke seg, noe han har begrunnet med «parlamentarisk skikk». Nå har jakten på et nytt byråd i Bergen startet.
Partiet Rødt har debattert om de skal stemme for tunnel eller alternativet over Bryggen, men endte opp med tunnel.
MANGLER STEMMER: Byrådsleder i Bergen, Roger Valhammer, var avhengig av tre stemmer i bystyret for å få gjennomslag for trasé over Bryggen. Det fikk han ikke.
Foto: Oddgeir Øystese / NRKNå håper Roger Valhammer at han kan endre dette. Fordi problemet for tunneltilhengerne i Bergen nå er at høyresiden mangler flertall. Det gjør at de trolig ikke kan danne et byråd uten Rødt.
Så langt er det lite som tilsier at Rødt går med på å danne byråd med høyresiden av politikken.
Derfor er det nå knyttet spenning til om Rødt snur i bybanespørsmålet, slik at Roger Valhammer (Ap) får det som han vil: Styre et byråd som jobber videre med å bygge Bybanen over Bryggen.
Når kan man ta Bybanen til Åsane?
På grunn av det politiske kaoset, er det per nå veldig usikkert når Bybanen i Åsane først får byggestart.
Dersom venstresiden på nytt danner et byråd ledet av Arbeiderpartiet, vil trolig byggestart bli i 2024.
BYBANEN: Det går raskere å bygge Bybanen til Åsane via Bryggen enn med tunnelløsningen.
Foto: Simon Skjelvik Brandseth / NRKByggingen av en trasé med tunnel vil starte minst tre til fire år senere, avhengig av hvilken tunnelløsning man lander på.
Ettersom tunnelalternativet er dyrere, har Roger Valhammer uttalt at han er usikker på om staten vil betale for tunnelalternativet.
Her kan du lese mer om utredningen til fagfolkene i kommunen: