– Vi har mottatt veldig mange henvendelser fra forbrukere om fakturagebyr. Etter det regelverket som kom i januar i år, mener vi dette er alvorlig, sier direktør Trond Rønningen i Forbrukertilsynet.
Bedrifter kan ikke kreve mer i fakturagebyrer enn det koster å produsere og levere regningen.
Men her er det mange som synder, ifølge Rønningen.
– En del selskaper har etter vår mening altfor høye fakturagebyr. Høyere enn det de har lov til å kreve.
I en serie reportasjer har NRK satt søkelys på selskaper som tar 70–80 kroner i gebyr for å sende papirfaktura til kundene sine.
– Lille manns kamp mot trollet
Jan Petter Nielsen har tidligere har henvendt seg til NRK om de høye gebyrene.
Han blir overrasket når han får se varslet om millionbøter.
– Det er fint å se at vi kan nå igjennom til disse store aktørene i samfunnet. Det er «den lille manns kamp mot trollet», sier han, og legger til:
– De tar seg jo til rette, og vi som forbrukere tenker på dette som det nærmeste du kommer svindel når de bare måker inn med store gebyrer.
Han synes det er bra at Forbrukertilsynet tar tak i problemet.
– Jeg tenker at størrelsen på bøtene gjenspeiler alvoret.
Forbyr høye gebyrer
Hvis selskapene ikke tar forbudsvedtaket til følge, vanker det bøter på alt fra 1,3 til 3 millioner kroner per uke.
– Og hva skjer med mange andre selskaper, strøm-, tele-, bom- og parkeringsselskaper, som også krever svært høye fakturagebyrer?
– Vi forventer at de også justerer seg nå i tråd med det vi kommer frem til. På nyåret vil vi se på andre bransjer og andre aktører som vil fortsette dette arbeidet, sier direktøren i Forbrukertilsynet.
Slik svarer selskapene:
Ric Brown
Leder for privatmarked i Telenor.
– Telenor tar varselet på alvor. Vi har tidligere gjort grundige vurderinger av at vår praksis er lovlig, men skal ta en ny gjennomgang for å se om det er nye hensyn å ta.
Brown sier de har forståelse for at noen kunder strever med digitale løsninger. Han oppfordrer de som trenger hjelp til å kontakte kundeservice.
– Vi ønsker å hjelpe så mange kunder som mulig over på digitale løsninger. Samtidig tilbys en kostnadsfri fakturaløsning for ikke-digitale kunder.
Daniel Barhom
Informasjonssjef i Telia.
– Vi registrerer at Forbrukertilsynet er uenige med oss når det gjelder lovligheten av dagens papirfakturagebyr. Og vi vil nå vurdere argumentene de kommer med og besvare varselet innen fristen.
Han sier Telia ikke ønsker å sende ut papirfaktura.
– Vi oppfordrer derfor våre kunder til å velge elektronisk fakturaløsning. Det er enklere, kostnadsfritt og bedre for miljøet.
Ingvill Hestenes
Administrerende direktør i selskapet Convene.
Også Convene sier de har mottatt varselet, men påpeker at det enn så lenge ikke er fattet vedtak.
Selskapet som leverer selvbetjente løsninger for betaling og administrasjon vil gå gjennom varselet nøye og lover å svare innen fristen.
– Vi har, uavhengig av henvendelsene fra Forbrukertilsynet, i lengre tid arbeidet med endringer i våre løsninger.
Den nye løsningen kan tas i bruk tidlig i 2024, og inkluderer en reduksjon i gebyret.
Hestenes sier de vil innrette seg etter føringene som offentlige myndigheter gir. Samtidig har selskapet et annet syn på hvordan regelverket skal forstås.
– Vi har hele tiden ment at vår praksis er i tråd med reglene. Vi er derfor tilfredse med at vi får komme med våre innspill før Forbrukertilsynet tar endelig stilling til saken.
Har redusert gebyret
Det er ikke første gangen det er sendt ut tilsvarende varsler om dagbøter.
ICE er ett av selskapene som allerede har redusert sitt fakturagebyr, forteller direktøren i Forbrukertilsynet.
– Det er en størrelse som vi mener er i tråd med regelverket, og det er veldig mye lavere beløp enn det de andre har.
– Tror du de andre også kommer til å gjøre det?
– Det er for tidlig å si. Nå har de muligheten fram til 18. januar å komme med sitt syn på saken, og så vil vi vurdere det opp mot regelverket, svarer Rønningen.
Hei
Takk for at du leser. Har du tips eller innspill til denne saken eller andre ting vi bør skrive om? Send meg gjerne en e-post!