Hopp til innhold

Forbrukertilsynet varsler millionbøter for ulovlig høye fakturagebyrer

Selskaper som Telenor, Telia og Convene har fått varsel om at de må redusere gebyrene kraftig. Hvis ikke må de betale opptil 3 millioner kroner i ukebøter.

Telenor Norge

KAN FÅ MILLIONBØTER: Telenor er ett av selskapene som nå trues av millionbøter.

Foto: Snorre Tønset / NRK

– Vi har mottatt veldig mange henvendelser fra forbrukere om fakturagebyr. Etter det regelverket som kom i januar i år, mener vi dette er alvorlig, sier direktør Trond Rønningen i Forbrukertilsynet.

Bedrifter kan ikke kreve mer i fakturagebyrer enn det koster å produsere og levere regningen.

Men her er det mange som synder, ifølge Rønningen.

Trond Rønningen er direktør i Forbrukertilsynet.

Trond Rønningen sier selskapene har fram til 18. januar 2024 til å svare på varselet

Foto: Theo Aasland Valen / NRK

Trond Rønningen sier selskapene har fram til 18. januar 2024 til å svare på varselet

Foto: Theo Aasland Valen / NRK

– En del selskaper har etter vår mening altfor høye fakturagebyr. Høyere enn det de har lov til å kreve.

I en serie reportasjer har NRK satt søkelys på selskaper som tar 70–80 kroner i gebyr for å sende papirfaktura til kundene sine.

– Lille manns kamp mot trollet

Jan Petter Nielsen har tidligere har henvendt seg til NRK om de høye gebyrene.

Han blir overrasket når han får se varslet om millionbøter.

– Det er fint å se at vi kan nå igjennom til disse store aktørene i samfunnet. Det er «den lille manns kamp mot trollet», sier han, og legger til:

– De tar seg jo til rette, og vi som forbrukere tenker på dette som det nærmeste du kommer svindel når de bare måker inn med store gebyrer.

Jan Petter Nielsen

Jan Petter Nielsen sier han er fornøyd med at Forbrukertilsynet tar saken alvorlig.

Foto: Sunniva Linjord / NRK

Jan Petter Nielsen sier han er fornøyd med at Forbrukertilsynet tar saken alvorlig.

Foto: Sunniva Linjord / NRK

Han synes det er bra at Forbrukertilsynet tar tak i problemet.

– Jeg tenker at størrelsen på bøtene gjenspeiler alvoret.

Les også Bøyer av: Teleselskap kutter fakturagebyrene kraftig

Berit Hedemann på trappa

Forbyr høye gebyrer

Hvis selskapene ikke tar forbudsvedtaket til følge, vanker det bøter på alt fra 1,3 til 3 millioner kroner per uke.

Og hva skjer med mange andre selskaper, strøm-, tele-, bom- og parkeringsselskaper, som også krever svært høye fakturagebyrer?

Vi forventer at de også justerer seg nå i tråd med det vi kommer frem til. På nyåret vil vi se på andre bransjer og andre aktører som vil fortsette dette arbeidet, sier direktøren i Forbrukertilsynet.

Les også Telenor risikerer fakturabøter

Telenors hovedkontor på Fornebu.

Slik svarer selskapene:

Har redusert gebyret

Det er ikke første gangen det er sendt ut tilsvarende varsler om dagbøter.

ICE er ett av selskapene som allerede har redusert sitt fakturagebyr, forteller direktøren i Forbrukertilsynet.

Det er en størrelse som vi mener er i tråd med regelverket, og det er veldig mye lavere beløp enn det de andre har.

Tror du de andre også kommer til å gjøre det?

– Det er for tidlig å si. Nå har de muligheten fram til 18. januar å komme med sitt syn på saken, og så vil vi vurdere det opp mot regelverket, svarer Rønningen.

Hei

Takk for at du leser. Har du tips eller innspill til denne saken eller andre ting vi bør skrive om? Send meg gjerne en e-post!