Hopp til innhold

MH17-rapport klar i dag

Den første rapporten om nedskytingen av Malaysia Airlines-flyet MH17 øst i Ukraina offentliggjøres tirsdag. Samtidig jobber Malaysia og Australia med å få sendt etterforskere til Ukraina for å hente resten av de omkomne.

Malaysia Airlines MH17

Internasjonale etterforskere frykter at vrakdelene etter MH17 ikke får ligge i fred, og vil ha fortgang i arbeidet med å få alle de omkomne hjem.

Foto: SERGEI KARPUKHIN / Reuters

Det er nederlandske myndigheter som har fått ansvaret for den internasjonale granskingen, og klokken 10 tirsdag morgen publiserer de den foreløpige rapporten om hva som skjedde.

«Den foreløpige rapporten vil presentere faktabasert informasjon, basert på kilder som har vært tilgjengelige for nederlandske sikkerhetsmyndigheter,» heter det i en uttalelse fra etterforskerne.

Ifølge sikkerhetsmyndighetenes talsmann, Wim van der Weegen, vil rapporten inneholde satellitt- og radarbilder, samt informasjon fra flyets svarte bokser.

De svarte boksene undersøkes av den britiske havarikommisjonen i Farnborough.

I juli opplyste en ukrainsk sikkerhetskilde at flyet trolig ble truffet av splinter fra et missil, og styrtet etter et eksplosivt trykkfall.

Les også: Dette vet vi om flykatastrofen

Fullstendig rapport neste år

Flyet var på vei fra Amsterdam til Kuala Lumpur 17. juli da det styrtet ved byen Torez i Donetsk-regionen øst i Ukriana. Alle de 298 menneskene om bord omkom.

Kort tid etter ble det kjent at flyet trolig ble skutt ned. Prorussiske separatister, som hadde kontroll over området, anklages for å ha skutt ned flyet med russiske raketter. Russland nekter for å ha utstyrt opprørerne med slike våpen.

Rapporten skal gi et bilde av hva etterforskerne tror har skjedd, men skal ikke ta stilling til hvem som har skyld i flystyrten.

– Denne etterforskningen sammenholder alle kildene, og vurderer om de stemmer overens. Granskningen er fortsatt i full sving, og den endelige rapporten skal offentliggjøres innen et år, i henhold til internasjonale luftfartsregler, sier van der Weegen.

Den endelige rapporten er ventet i begynnelsen av neste sommer, og undersøkelsene vil fortsette i mellomtiden.

Les: Russland: Ikke gjør tragedien til en farse
Les: – Trudde me skulle slåst mot fallskjermsoldatar

UKRAINE-CRISIS/AIRPLANE Armed pro-Russian separatists stand guard at a crash site of Malaysia Airlines Flight MH17, near the village of Hrabove

Prorussiske separatister holder vakt ved området der MH17 styrtet.

Foto: Maxim Zmeyev / Reuters

Fortsatt kroppsdeler på bakken

På grunn av kampene mellom den ukrainske hæren og prorussiske separatister har ikke etterforskerne fått besøke området selv.

Dette skal likevel ikke ha hindret dem i å trekke innledende konklusjoner, skriver nederlandske De Telegraaf.

Australske og malaysiske myndigheter har varslet at de vil sende etterforskere tilbake til Ukraina før vinteren setter inn, ettersom snø kan gjøre arbeidet langt mer krevende.

– Vi vil være helt sikre på at alt blir gjort for å sikre at ingen blir liggende igjen alene og forsømt, sier Australias statsminister Tony Abbott.

Begge forsøker å finne ugjendrivelige bevis på at flyet faktisk ble skutt ned, og frykter at både omkomne og vrakdeler har blitt tuklet med i mellomtiden.

– Vi trenger minst et par uker. Ikke bare for å lete etter kroppsdeler, men også for å samle inn fysiske bevis. Når den prosessen er fullført, vil vi se på hvem som er ansvarlige for denne forferdelige forbrytelsen, sier Malaysias statsminister Najib Razak.

Sender dykkere

Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid i Europa (OSSE) skal ha garantert for sikkerheten til de malaysiske etterforskerne.

Ukrainske etterforskere fikk besøke området kort tid etter styrten. Letingen etter kroppsdeler har vært innstilt siden begynnelsen av august på grunn av sikkerhetssituasjonen i området.

Ifølge malaysiske myndigheter er mindre enn halvparten av området undersøkt.

Etterforskerne skal også sende dykkere for å lete i et tjern som ligger i nærheten av området der flyet styrtet.

FNs visegeneralsekretær for menneskerettigheter, Ivan Simonovic, mener de omkomne fra MH17 bør tas med i oversikten over hvor mange som har mistet livet i Ukraina siden april. I så fall har antall døde passert 3000.

Les: OSSE: – Vrakdeler kuttet i og endret
Les: Fangeutvekslingen kan bli avgjørende

A Malaysian air crash investigator inspects the crash site

Vrakdeler ligger fortsatt strødd i Donetsk-regionen øst i Ukraina.

Foto: MAXIM ZMEYEV / Reuters

Mangler flere av de omkomne

Tirsdag får også Malaysia tilbake levningene av to av passasjerene som omkom i styrten.

Tambi Jiee skulle flytte tilbake til Malaysia med familien sin etter å ha jobbet og bodd i Kasakhstan.

Spedbarnet Benjamin Lee Jian Han var om bord sammen med sin mor og tante. De var på vei hjem fra Belgia, der moren hadde vært på en konferanse.

199 av ofrene er nå identifisert og sendt tilbake til hjemlandene sine.

Les: Menneskene om bord på MH17
Les:
– Bruker ofrenes kredittkort og mobiltelefoner

Vil ha nytt varslingssystem

Det europeiske luftfartssikkerhetsbyrå (EASA) ba i forrige uke om hjelp til å innføre et nytt varslingssystem som følge av nedskytingen.

– Vi foreslår et europeisk system som kan behandle informasjon om konfliktområder og komme med anbefalinger til flyselskapene. Vi kan ikke gjøre det alene, men trenger støtte i form av tilgang til militær etterretning, sier EASA-direktør Patrick Ky.

Ky forklarte seg for EU-parlamentets transport- og reisekomité, der flere var misfornøyde med mangelen på klare ansvarslinjer.

Slik systemet er nå, er hvert enkelt land ansvarlig for å informere flyselskaper og andre land om sikkerhetssituasjonen i sitt eget luftrom.

MH17 ble skutt ned i 33.000 fots høyde. Det ukrainske luftrommet var stengt opp til 32.000 fot.

Les: – Taper millioner på å stenge luftrom
Les: Russland vurderer å stenge luftrommet for EU-fly

SISTE NYTT

Siste nytt