Kinesisk storavis antyder konspirasjon bak Panama-avsløringene

BEIJING (NRK): Det bør stilles spørsmål ved om journalistene bak Panama-avsløringene er falske journalister med koblinger til amerikansk etterretning, skriver den kinesiske partiavisen Global Times på lederplass idag.

CHINA-ODDLY/ A man with a bicycle walks past a building covered in posters of Chinese President Xi Jinping in Shanghai

SKEPTISKE: Kinesiske myndigheter stiller seg kritiske til Panama-avsløringene, og har nå gitt media ordre om å sensurere alt som har med saken å gjøre. Her spaserer en mann forbi en vegg i Shanghai, dekket med plakater av presidenten.

Foto: ALY SONG / Reuters
Peter Svaar
Asiakorrespondent

Statskontrollerte medier her i Kina har viet liten omtale til Panama-avsløringene så langt.

Mandag ble det gitt sensurordre fra landets sensurmyndigheter om å slette alle artikler om Panama-avsløringene fra kinesiske nettsteder og kinesiske sosiale medier.

«Mektige krefter står bak»

Global Times

Partiavisen Global Times, som fungerer som et talerør for kommunistpartiet her, mener det ikke er tvil om at det står «mektige krefter» bak avsløringene.

Avisen påpeker at svært få amerikanske politikere til nå er omtalt i lekkasjene, og hevder at dette har sammenheng med «kreftene bak» lekkasjen fra advokatfirmaet Mossack Fonseca.

PANAMA-TAX/

PANAMA: Det er i dette bygget det kontroversielle selskapet Mossack Fonseca, har sitt hovedkvarter.

Foto: CARLOS JASSO / Reuters

Avisen mener avsløringene til nå har rammet ikke-vestlige ledere, som Russlands president Vladimir Putin, hardest.

«I internettalderen utgjør desinformasjon ingen vesentlig trussel mot mektige vestlige eliter, eller vestlige land. I det lange løp vil dette (desinformasjon, red.anm) bli en ny måte for ideologisk allierte vestlige land å ramme ikke-vestlige politiske eliter og institusjoner», skriver avisen.

Falske journalister

Avisen hevder videre at det er «et spørsmål» om journalistene som står bak avsløringene, i realiteten er falske journalister med bindinger til amerikansk etterretning.

Avisen hevder at jo større datamaterialet er, jo enklere er det å manipulere for mektige vestlige etterretningstjenester som ønsker å spre desinformasjon.

Kina største marked

Avsløringene viser også hvordan Kina og Hongkong har vært blant de største markedene for advokatfirmaet Mossack Fonseca.

Av de 14.000 bankene, advokatfirmaene og konsulentselskapene som samarbeidet med Mossack Fonseca lå hele 2.212 av dem i Hongkong, i følge ICIJ.

PANAMA-TAX/ The office of Mossack Fonseca & Co. Limited is seen inside a commercial building in Hong Kong

HONG KONG: Inngangen til Mossack Fonsecas avdeling i Hong Kong. En stor andel av de involverte selskapene i avsløringene, skal ligge her.

Foto: BOBBY YIP / Reuters

Ingen andre byer i verden hadde Mossack Fonseca så mange samarbeidspartnere.

President Xis familie omtalt

Familiemedlemmer til tre sittende kinesiske ledere er navngitt i dokumentene.

Blant dem som navngis er president Xi Jinpings svoger, Deng Jiagui.

I følge BBC, som har tilgang til datamaterialet, opprettet Mossack Fonseca tre stråselskaper på de britiske jomfruøyene for Deng i 2009.

FILES-CHINA-TAX-GOVERNMENT-MEDIA-BANKS-PROBE

KRITISK: President Xi Jinping sår stadig tvil over vestlige mediers troverdighet. Nå har han beodret kinesiske medier om å tie om Panama-avsløringene. Hans svoger er blant dem som er navngitt i avsløringene.

Foto: ED JONES / Afp

Det er ikke kjent hva selskapene ble brukt til, men de skal ha vært inaktive da Xi Jinping tok makten tre år senere i 2012.

Mye av informasjonen som nå kommer frem i Panama-avsløringene, er ikke ny i Kina. Flere av opplysningene ble kjent allerede i 2012, da nyhetsbyrået Bloomberg gransket formuene til det kinesiske lederskapets familier.

Artikkelserien førte den gang til at Bloombergs medarbeidere fikk store problemer med å fornye sine journalistvisum til Kina.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt