I kontortiden er Per Aarvik høgskolelektor i design. På fritiden hjelper han FN å effektivisere nødhjelpsarbeidet på bakken i tyfonrammede Filippinene. Med seg på laget har han over 150 frivillige over hele verden.
De gjør 30.000 Twitter-meldinger om til kartinformasjon som FNs nødhjelpsorganisasjon OCHA bruker aktivt for å forstå de enorme behovene på bakken.
– I denne fasen av katastrofen er et helhetlig oversiktsbilde veldig viktig. Det er dét vi kan bidra med til FN, sier Aarvik.
- LES OGSÅ:
Alltid beredt
Aarvik er en av lederne for The Standby Task Force (SBTF), et globalt nettverk av såkalte digitale hjelpearbeidere.
– Nettverket er konstant aktivisert, 24 timer i døgnet. Folk er alltid tilgjengelige, sier Aarvik.
- LES OGSÅ:
Dermed var de også klare til innsats når tyfonen Haiyan, den sterkeste stormen som noensinne har truffet land, nærmet seg Filippinene.
– Allerede på torsdag, før tyfonen traff, var vi i gang med arbeidet. Da fikk vi en forespørsel fra FN om å bidra, sier Aarvik.
Forespørselen kom gjennom et stort nettverk for digitale humanitære organisasjoner kalt Digital Humanitarian Network.
- BAKGRUNN:
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Lager kart av Twitter-meldinger
Nå sitter nettverkets medlemmer og verifiserer og kategoriserer alle relevante Twitter-meldinger om tyfonen Haiyan, eller Yolanda som den kalles på Filippinene. Deretter sendes de videre til en annen digital organisasjon, ESRI, som gjør tweetene om til søkbare opplysninger i et interaktivt kart over katastrofeområdet.
Klikkbare ikoner i kartet forteller om alt fra åpne evakueringssentre og butikker til ødelagte broer og behov for vann.
– Mitt inntrykk er at FN gjennom disse verktøyene får et breddebilde som de ikke får gjennom andre kanaler, sier Aarvik.
- LES OGSÅ:
– Mye upløyd mark
Aarvik har bakgrunn både som misjonærbarn og nødhjelpsarbeider. Ønsket om å hjelpe folk i nød ligger på sett og vis i genene. Men måten han bidrar i katastrofeområder i hele verden er svært forskjellig fra bare få år tilbake.
– Dette er et helt nytt felt. Det er mye upløyd mark, sier han.
Krisekartlegging basert på sosiale medier og mobiltelefon tok virkelig av under jordskjelvet på Haiti i 2010, og deretter jordskjelvet i Chile. Teknologiens bidrag til nødhjelpsarbeidet er i rasende utvikling.
- LES OGSÅ: | |
Aarvik har vært med i SBTF-nettverket i to år.
– Det er veldig interessant å være med i tidligfaser av slike prosjekter. I løpet av den tiden har det vært en fryktelig spennende utvikling, sier Aarvik.
På fredag reiser han til Kenya for å være med på den årlige verdenskonferansen for utvikling av krisekart gjennom såkalt crowdsourcing, altså masseinformasjon hentet gjennom sosiale medier,International Conference on Crisis Mapping.
Du kan også bidra
De frivillige i SBTF bruker blant annet applikasjoner fra MicroMappers for å verifisere Twitter-meldingene. Dette er første gang denne blir brukt i en så stor katastrofe som tyfonen Haiyan.
Her kan hvem som helst gå inn på siden og bidra i verifiseringen, og slik bli en digital hjelpearbeider.
– Det er en veldig lav terskel for å bidra, sier Aarvik.
– Med andre ord kan folk som ikke har mulighet til å reise til Filippinene for å hjelpe gi et bidrag fra PCen hjemme i stua?
– Ja, i visse tilfeller er det like bra å holde seg hjemme, sier han.
- LES OGSÅ: