Hopp til innhold

Britene og irene tror de blir rammet av asken

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Det europeiske luftrommet skal være åpent for trafikk til langt ut på dagen tirsdag, men situasjonen kan endre seg når aske fra Island når Nord-Skottland.

Askesøylen stiger opp fra vulkanen Grimsvötn

Askesøylen steg på vel 20 kilometer opp fra fra vulkanen Grimsvötn søndag.

Foto: Jon Gustafsson/Helicopter.is / Reuters

– Det er ikke ventet noen stengninger i dag og i morgen, bortsett fra i det islandske luftrommet, opplyser den europeiske luftfartsorganisasjonen Eurocontrol.

Vulkanen Grimsvötn har hatt utbrudd siden lørdag. Etter at Island stengte hele luftrommet lørdag, skal det åpnes flyplassen Keflavik for trafikk igjen mandag. Men fortsatt er luftrommet over Øst-Grønland stengt, Svalbard-trafikken er rammet og asken kan nå Nord-Skottland.

– Hvis de vulkanske utslippene fortsetter med samme styrke, kan skyen nå luftrommet over Vest-Frankrike og Nord-Spania på tirsdag, uttaler Eurocontrol.

(Saken fortsetter under bildet)

Et SAS-fly tar av fra Stockholm lufthavn Arlanda, mens et Icelandair-fly må stå parkert

Ett av SAS Boieng 737-fly tar av fra Stockholm lufthavn Arlanda, mens ett av Icelandairs Boeing 757-fly må stå parkert. Det kommer seg foreløpig ikke tilbake til Island.

Foto: JOHAN NILSSON / Afp

Obama blir ikke askefast

Barack Obama besøker Irland

Barack og Michelle Obama, som er på besøk i Irland, blir trolig ikke askefaste på øya.

Foto: Carolyn Kaster / Ap

Askesøylen står mellom åtte og tolv kilometer opp fra vulkanen.

Den vulkanske asken kan utgjøre en sikkerhetsrisiko for flyene hvis den kommer inn i motorene, og kan også skape sikt-problemer for pilotene.

Det er sannsynlig at flygninger fra deler av Storbritannia blir påvirket av askeskyen, opplyser britiske luftfartsmyndigheter. Sannsynligvis kan dette gjelde deler av Nord-Skottland.

Irene tror ikke det blir forstyrrelser for flytrafikken i Irland de neste 48 timene.

USAs president Barack Obama, som er på besøk i Irland, blir trolig ikke rammet. Obama flyr fra Dublin til London tirsdag morgen, altså lenge før det har gått 48 timer.

EUs transportkommissær mener det er en mulighet for at vulkansk aske kan påvirke det europeiske luftrommet, fra nordvestlige områder som Storbritannia og Irland tirsdag.

LES OGSÅ: – Askefaste bør møte opp på flyplassen

(Saken fortsetter under bildet)

Vulkanaske fra Eyjafjallajökull

Slik så det ut da det var et utbrudd i vulkanen Eyjafjallajökull på Island i fjor. Asken fra vulkanen stanset flytrafikken i store deler av Europa.

Foto: Olafur Eggertsson / REUTERS

Europa ble lammet

I April 2010 spydde vulkanen ut en massiv askesky som førte til den mest omfattende nedstengingen av luftrom siden andre verdenskrig.

Over 100.000 flyavganger ble kansellert, mens åtte millioner passasjerer kom seg ikke dit de skulle. Kostnadene, i form av tapte inntekter og erstatningsutbetalinger til flypassasjerer, var et hardt slag for flyselskapene.

Passasjerer venter på Schipol-flyplassen ved Amsterdam

Passasjerer venter på Schipol-flyplassen ved Amsterdam under fjorårets askekrise, som kostet flybransjen flere milliarder.

Foto: TOUSSAINT KLUITERS / Afp

Flybransjen mener de tapte over 10 milliarder kroner. Per april 2011 hadde SAS tapt 700 millioner kroner, Norwegian 170 millioner kroner, på askeskyen.

Spesialflyet hentes frem?

Skulle asken komme nærmere det europeiske fastlandet, vil flybransjen og myndighetene strekke seg langt for å undersøke om flyene faktisk kan fly eller ikke.

Kanskje tar forskere fra det tyske romfartssenteret i Oberpfaffenhofen frem et spesielt fly igjen.

(Saken fortsetter under bildet)

En tekniker sjekker en partikkelsensor på Falcon 20E-overvåkningsflyet

En tekniker sjekker en partikkelsensor på Falcon 20E-overvåkningsflyet.

Foto: JOERG KOCH / AFP

Under fjorårets askekrise sendte tyske forskere opp et spesialustyrt Falcon 20E-fly. Sensorene på flyet kunne måle konsentrasjonen av vulkansk aske i lufta over Tyskland.

Uansett tyder mye på at luftrommet over Europa ikke vil bli stengt i like stort omfang, like raskt, denne gangen.

I fjor ga den internasjonale flytrafikkorganisasjonen IATA europeiske regjeringer massiv kritikk for behandlingen av krisen i flytrafikken.

Siden har luftfartsmyndighetene og flybransjen i Europa blitt enige om nye regler: Det er også satt i gang internasjonalt arbeid for å samordne hva flyselskapene og statene skal gjøre neste gang vulkansk aske sprer seg i luftrommet.

SISTE NYTT

Siste nytt