– Det er ikke ventet noen stengninger i dag og i morgen, bortsett fra i det islandske luftrommet, opplyser den europeiske luftfartsorganisasjonen Eurocontrol.
Vulkanen Grimsvötn har hatt utbrudd siden lørdag. Etter at Island stengte hele luftrommet lørdag, skal det åpnes flyplassen Keflavik for trafikk igjen mandag. Men fortsatt er luftrommet over Øst-Grønland stengt, Svalbard-trafikken er rammet og asken kan nå Nord-Skottland.
– Hvis de vulkanske utslippene fortsetter med samme styrke, kan skyen nå luftrommet over Vest-Frankrike og Nord-Spania på tirsdag, uttaler Eurocontrol.
- LES OGSÅ: – Asken vil drive mot Sør-Norge
- LES OGSÅ: Kan ramme flytrafikken på Svalbard i dag
(Saken fortsetter under bildet)
Obama blir ikke askefast
Askesøylen står mellom åtte og tolv kilometer opp fra vulkanen.
Den vulkanske asken kan utgjøre en sikkerhetsrisiko for flyene hvis den kommer inn i motorene, og kan også skape sikt-problemer for pilotene.
Det er sannsynlig at flygninger fra deler av Storbritannia blir påvirket av askeskyen, opplyser britiske luftfartsmyndigheter. Sannsynligvis kan dette gjelde deler av Nord-Skottland.
Irene tror ikke det blir forstyrrelser for flytrafikken i Irland de neste 48 timene.
USAs president Barack Obama, som er på besøk i Irland, blir trolig ikke rammet. Obama flyr fra Dublin til London tirsdag morgen, altså lenge før det har gått 48 timer.
- ALT OM: Vulkanutbrudd fra Grimsvötn
EUs transportkommissær mener det er en mulighet for at vulkansk aske kan påvirke det europeiske luftrommet, fra nordvestlige områder som Storbritannia og Irland tirsdag.
LES OGSÅ: – Askefaste bør møte opp på flyplassen
(Saken fortsetter under bildet)
Europa ble lammet
I April 2010 spydde vulkanen ut en massiv askesky som førte til den mest omfattende nedstengingen av luftrom siden andre verdenskrig.
Over 100.000 flyavganger ble kansellert, mens åtte millioner passasjerer kom seg ikke dit de skulle. Kostnadene, i form av tapte inntekter og erstatningsutbetalinger til flypassasjerer, var et hardt slag for flyselskapene.
Flybransjen mener de tapte over 10 milliarder kroner. Per april 2011 hadde SAS tapt 700 millioner kroner, Norwegian 170 millioner kroner, på askeskyen.
- ALT OM: Vulkanutbruddet på Island 2010
Spesialflyet hentes frem?
Skulle asken komme nærmere det europeiske fastlandet, vil flybransjen og myndighetene strekke seg langt for å undersøke om flyene faktisk kan fly eller ikke.
Kanskje tar forskere fra det tyske romfartssenteret i Oberpfaffenhofen frem et spesielt fly igjen.
(Saken fortsetter under bildet)
Under fjorårets askekrise sendte tyske forskere opp et spesialustyrt Falcon 20E-fly. Sensorene på flyet kunne måle konsentrasjonen av vulkansk aske i lufta over Tyskland.
Uansett tyder mye på at luftrommet over Europa ikke vil bli stengt i like stort omfang, like raskt, denne gangen.
I fjor ga den internasjonale flytrafikkorganisasjonen IATA europeiske regjeringer massiv kritikk for behandlingen av krisen i flytrafikken.
Siden har luftfartsmyndighetene og flybransjen i Europa blitt enige om nye regler: Det er også satt i gang internasjonalt arbeid for å samordne hva flyselskapene og statene skal gjøre neste gang vulkansk aske sprer seg i luftrommet.
- LES OGSÅ: Vil ha mer fleksibelt flyforbud