Ifølge den europeiske luftfartsorganiasjonen kan asken spre seg til Storbritannia, Frankrike og Spania i løpet av morgendagen. Da kan flytrafikken i disse landene lammes.
Selv om naturkatastrofer som vulkanutbrudd er noe verken flyselskapet eller reiseselskapet kan noe for, har reisende rettigheter etter pakkereiseloven, opplyser Forbrukerrådet.
For reisende som har bestilt pakketur, har arrangøren ansvar for å ordne gratis hjemreise ved askeproblemer.
Har du kun bestilt flyreise, gjelder ingen automatisk rett til å kreve pengene tilbake, men du skal ha tilbud om å avbestille, ombooke eller å vente på at flyet letter.
Les også:
– Viktig å møte på flyplassen
– Det er i begge tilfeller viktig at du møter opp på flyplassen og tar kontakt med flyselskapet, dersom du ikke har fått annen beskjed, sier Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet til NRK.no.
Må du vente, har du krav på forpleining. Altså for eksempel mat og overnatting.
– Skulle flyselskapet være umulig å få tak i, bør du spare på kvitteringer hvis du begynner å ordne opp selv og deretter ta det opp med selskapet i etterkant. Men det beste er å ordne seg gjennom flyselskapet, for det er ikke alltid disse er like samarbeidsvillige i etterkant, sier Halsos.
Les også:
Reisende fra Norge
Dette gjelder også personer som er hindret fra å reise fra en flyplass i Norge.
– Passasjerer som skal fly fra Norge kan velge å kansellere reisen eller vente på nytt fly. Dersom de får beskjed om å vente på et nytt fly, har de også her krav på forpleining mens de venter, sier Forbrukerrådets kommunikasjonsrådgiver.
Informasjonskrav
I situasjoner hvor flyavganger blir innstilt, er kravet til flyselskapene at alle berørte passasjerer skal få skriftlig beskjed dersom flyet forsinket mer enn to timer, eller innstilt.
I EU-regelverket EF/2004 heter det at «Det transporterende flyselskap skal ved innsjekkingsskranken ha en tydelig melding som går på hvilke rettigheter du har ved forsinkelse eller innstilling. De skal også gi alle passasjerer en skriftlig melding om bestemmelsene om erstatning og assistanse. Flyselskapet er pliktig til å gi berørte passasjerer en melding om forsinkelsen eller årsaken til den og rettigheten til det. »
Les også:
- Sett deg inn i rettighetene dine
– Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i rettighetene sine på våre hjemmesider. De fleste har jo smart-telefon med tilgang til internett nå og kan lese seg opp på flyplassen, sier Halsos.
– Eller så må de bare ringe, avslutter han.