Hopp til innhold

Flyselskapene refser myndighetene

Den internasjonale flyorganisasjonen IATA retter skarp kritikk mot europeiske myndigheters håndtering av vulkanutbruddet på Island.

Askestopp - Heathrow, London
Foto: Carl Court / AFP

Vulkanutbruddet under Eyjafjallajökull-isbreen og den påfølgende askeskyen har tømt store deler av det europeiske luftrommet for fly.

Den vulkanske asken kan utgjøre en sikkerhetsrisiko for flyene hvis den kommer inn i motorene, og kan også skape sikt-problemer for pilotene.

Intet lederskap

Den internasjonale flyorganisasjonen IATA anslår at flyselskapene taper minst 200 millioner dollar daglig på å la flyene stå på bakken.

IATA-direktør Giovanni Bisignani kommer nå med flengende kritikk av europeiske myndigheter håndtering av problemene:

– Vi er nå langt nok inne i krisen til at vi kan uttrykke vår misnøye med hvordan myndighetene har håndtert dette. Det har ikke vært noen risikovurdering, ingen konsultering, ingen koordinering og intet lederskap, sier Bisignani som beskriver det som utrolig at europeiske transportministre brukte fem dager på å organisere en telefonkonferanse.

EUs transportministre skal i dag holde et krisemøte der eventuelle subsidier til flyselskapene skal diskuteres.

– Meningsløst forbud

Også her hjemme møter flyforbudet motstand. Norwegian-sjef Bjørn Kjos sa til NRK i morges at flyforbudet over 35.000 fot er uforståelig:

– Det er fullt mulig å fly over 35.000 fot. Vi kunne flydd normalt over store deler av Europa, men blir stoppet på grunn av et meningsløst forbud, sier Kjos.

Flytrafikken er nå delvis i gang igjen på Gardermoen etter å ha vært stengt siden torsdag.

Men en ny askesky er på vei fra Island og fører trolig til at flyene må parkeres på landjorda igjen på ubestemt tid.

Sikkerhet er topprioritet

IATA-sjefen mener europeiske myndigheter baserer flyforbudet på teorier:

– Myndighetene har ikke tatt ansvar for å fatte klare beslutninger basert på fakta. Jeg har snakket med våre medlemsselskaper som opererer i det berørte luftrommet, og de sier at de har gått glipp av muligheter for å fly trygt. Sikkerhet er vår topprioritet, og flyselskapene vil ikke fly om det ikke er trygt, sier Bisignani.

IATA mener det må åpnes en luftkorridor for enkelte ruter gjennom europeisk luftrom. Flere flyselskaper har de siste dagene gjennomført testflyginger gjennom deler av askeskyene.

Bisignani oppfordrer nå FNs organisasjon for sivil luftfart (ICAO) om å kalle inn til et hastemøte for å avklare myndighetenes beslutningsansvar for åpning og stenging av luftrommet.

SISTE NYTT

Siste nytt