Hopp til innhold

– Savnet fly ligger på havets bunn

AirAsia-flyet som forsvant på vei fra Surabaya i Indonesia til Singapore søndag morgen, ligger trolig på havets bunn, sier lederen for Indonesias redningstjeneste.

Søk etter AirAsia-flyet

Indonesisk redningstjeneste frykter at det verst tenkelige har skjedd med det savnede flyet.

Foto: BEAWIHARTA / Reuters

– På bakgrunn av våre koordinater, spår vi at flyet havnet i havet. Nå ligger det nok på havets bunn, sier Bambang Soelistyo.

Flyet med 162 mennesker om bord forsvant fra radaren 42 minutter etter avgang fra Surabaya søndag morgen. Det befant seg da over Javasjøen, der været var dårlig.

Kort tid før det forsvant, ba besetningen om tillatelse til å endre høyde. Dette ble avslått av flygelederne på grunn av annen flytrafikk i området.

Flyet sendte aldri ut nødsignal før det forsvant fra radaren fem minutter senere.

Høye bølger

Letingen søndag var resultatløs og forholdene var svært vanskelige med tett skydekke og en bølgehøyde på nesten 3 meter.

Da mørket senket seg søndag kveld ble letingen midlertidig innstilt, men ved daggry mandag gikk fire indonesiske fly på vingene for å gjenoppta søket.

Fly og skip fra Malaysia og Singapore deltar også i letingen, og Australia, India og USA har også tilbudt letehjelp.

Flere teorier

Flere har sammenlignet søndagens ulykke med da Malaysia Airlines MH370 forsvant fra radaren på vei til Beijing for snart ett år siden.

Men i motsetning til MH370-ulykken fløy AirAsia i et område hvor det er god radardekning. I tillegg er havet såpass grunt at det ikke vil bli like vanskelig å søke etter et eventuelt vrak.

Den svenske avisen Dagens Nyheter har sammenfattet de ulike teoriene som så langt verserer om flight QZ8501s skjebne.

En teori et at flyet ikke klarte å ta seg gjennom det kraftige tordenværet som herjet i området og at uværet har rammet flyet så hardt at det styrtet.

Andre har pekt på likheten med Air France-ulykken i 2009. Flyet som var på vei fra Rio de Janeiro til Paris havnet i et uvær som førte til at fartsmålerne ble nediset. Pilotene fikk dermed feil opplysninger i cockpiten og senket farten på flyet slik at det styrtet.

Disse teoriene får også støtte fra leder i Norsk Flygerforbunds sikkerhetskomite, Jo Bjørn Skatval, ifølge Aftenposten.

Den tredje teorien går på tekniske problemer ved den aktuelle flytypen. Amerikanske luftfartsmyndigheter sendte så sent som 10. desember ut en advarsel om at det på et Airbus A321 var oppdaget feil på instrumentene som registrerer hvordan flyet ligger i luften.

Flyets nese skal plutselig ha begynt å synke i en sånn fart at det kunne føre til at man mistet kontrollen over maskinen, ifølge FAA.

SISTE NYTT

Siste nytt