Hopp til innhold

Vurderer skredvarsling ved «Stora Helvetet»

Svenske myndigheter vurderer å sette opp et system for skredvarsling ved jernbanen og E14 mellom Kopperå og Storlien. Ifølge det svenske Trafikverket kan Meråkerbanen i beste fall gjenåpnes i 2014.

Stora Helvetet

Dette er den 130 år gamle jernbanefyllinga «Stora Helvetet» mellom Kopperå og Storlien. Det er bevegelser i denne som gjør at Meråkerbanen er stengt på ubestemt tid.

Foto: Trafikverket

Stora Helvetet

Bevegelser i grunnen i dette området, rundt 80 meter fra riksgrensen, gjør at Meråkerbanen er stengt for togtrafikk mellom Kopperå og Storlien.

Foto: Ole Petter Klepp / NRK
Kopperå stasjon

Kopperå stasjon i Meråker.

Foto: Ole Petter Klepp / NRK

– Vi holder på å se på det, det skal monteres og kolbes til både tog- og veisignaler. E14 ligger rett nedenfor og det er veldig viktig at bilistene varsles hvis det skulle skje noe, sier prosjektleder Robert Pettersson i Trafikverket til NRK.

Bevegelse i fylling

Togforbindelsen mellom Midt-Norge og Sverige har vært stengt siden november i fjor. Da ble det oppdaget bevegelser i ei stor jernbanefylling.

Fyllinga går under navnet «Stora Helvetet» og ligger mellom Storlien i Sverige og Kopperå i Meråker kommune, rett over riksveien E14.

Svenske myndigheter har satt ned en ekspertgruppe som nå ser på muligheten for å sette opp et alarmsystem på stedet.

– Vi håper at de kommer fram til et resultat innen en måned, sier Robert Pettersson.

Langvarig stenging

Han sier at området må få et alarmsystem, selv om det geotekniske materialet som nå gjennomgås skulle vise at det er greit å gjenoppta togtrafikken mellom Storlien og Kopperå.

Det betyr igjen at dette kan ta tid, for før alarmsystemet kan monteres må det både planlegges og kjøpes inn utstyr.

– Dette kommer til å ta tid, men jeg vet ikke nøyaktig hvor lenge, sier Robert Pettersson.

Han sier at Meråkerbanen i beste fall kan åpnes for togtrafikk igjen i 2014.

– Denne fyllinga er 130 år gammel og er bygget på en veldig spesiell måte. Det geotekniske spørsmålet her er vel hvor mye levetid den har igjen, sier prosjektlederen.