Hopp til innhold

Sigurd (17) synes det er sørgelig at fuglenes bensinstasjon blir ødelagt av industri

Utfylling i Trondheimsfjorden vil ramme store fuglebestander i hele Europa, mener den unge miljøverneren.

Sigurd Bratli

RAMMER FUGLEBESTANDER: 17 år gamle Sigurd Bratli er redd fuglearter vil forsvinne og at unge ikke vil få muligheten til å oppleve det samme som han hvis deler av elvedeltaet i Verdal fylles opp.

Foto: Vegard Woll / NRK

Ornitologene beskriver elvedeltaet på Ørin i Verdal som en stor og kjempeviktig bensinstasjon for fugler på vei til ulike steder rundt om i Europa.

Skal de klare den turen, trenger de påfyll av næring. Det er naturvernerne redd fuglene nå ikke vil få.

– Blir bensinstasjonen mindre og åpningstidene kortere, er det svært alvorlig for flere fuglearter. Færre vil klare turen videre og bestandene vil gå ned, sier Halvor Sørhuus.

To tjell står på bakken. Den ene er i defokus, og spiser noe fra bakken. Den fremste ser i kamera.

TJELL: Naturvernere frykter at trekkfugler mister sin viktige bensinstasjon i Verdal.

Foto: Linda Bjørgan / NRK

250 fuglearter

Sammen med Sigurd Bratli og Emil Krokan følger han og andre ornitologer fuglelivet i elvedeltaet i Verdal tett.

Fra fugletårnet er det observert over 250 ulike fuglearter.

Men fra samme tårn ser de også rett inn på Aker Solutions verft og et stort industriområde.

Kommunen vil gjøre dette området enda større: De vil fylle ut 250 mål i fjorden for å gi plass til enda mer industri.

En sandlo spiser litt av noe den har funnet på bakken

SULTEN: En sandlo har funnet seg en matbit.

Foto: Linda Bjørgan / NRK

Området ble for flere år siden regulert til dette formålet. Nå ber naturvernene kommunen snu.

Ifølge Sørhuus har en delvis oppfylling av området de siste årene ødelagt mye av den gamle strandlinja som er regulert til friområde.

Ørin

RAMSARSTATUS: Deler av elvedeltaet i Verdal er verna med Ramsar-status. Nå kjemper naturvernere mot ei utfylling lengst ut mot fjorden.

Foto: Tariq Alisubh / NRK

Han mener derfor at en forutsetningene i den 15 år gamle avtalen mellom industri og verneinteresser er brutt.

Store mengder fugler har derfor blitt avhengig av arealet som nå er planlagt oppfylt til industriareal.

– Ingen vei tilbake

– Deler av Ørin blir definert som så viktig for fugleliver at det har blitt verna og fått såkalt Ramsar-status. En utfylling her vil ramme fuglene hardt, særlig på flo sjø, sier Sørhuus.

At elvedeltaet i Verdal er et av svært få i Norge som fortsatt ikke er bygd ut av industri og bebyggelse, er et annet viktig argument fra naturvernerne.

Halvor Sørhuus

INGEN VEG TILBAKE: Et slikt inngrep kan ikke rettes opp igjen. Nå må kommunen snu, sier ornitolog Halvor Sørhuus.

Foto: Vegard Woll / NRK

– Fyller de ut dette området er det ingen vei tilbake. Slike inngrep kan ikke rettes opp igjen, sier Sørhuus.

Han får full støtte fra 17 år gamle Sigurd Bratli. Han er redd arter vil forsvinne, og at unge ikke vil få muligheten til å oppleve det samme som ham.

– Det er sørgelig at industri skal gå foran vern av fugler og natur, sier han.

Fullt på industriområdet

Men kommunen og næringslivet forholder seg til en avtale ornitologene selv var med å lage i 2007.

Da ble det gjennomført en grundig utredning som endte med at en stor del av området ble verna og 250 mål ytterst mot fjorden ble avsatt til industri.

– Avtalen ble laga i samarbeid med ornitologer, fugleinteresser og miljøvernorganisasjoner. Det er en avtale vi forholder oss til, og det forventer jeg også at de andre partene gjør, sier ordfører i Verdal Pål Sverre Fikse (Sp).

Pål Sverre Fikse

AVTALE: Både ornitologer, fugleinteresser og miljøvernorganisasjoner var med å lage en avtale om bruken av området. Den avtalen må alle parter forholde seg til, mener ordfører Pål Sverre Fikse.

Foto: Vegard Woll / NRK

Han viser til at det haster med å få til dette, da kommunen i dag ikke har noe mer ledig plass på industriområdet.

Fikse sier det er viktig for en kommune å legge til rette for ny virksomhet og nye arbeidsplasser.

Å bygge ut andre områder vil gå på bekostning av andre verdier som matjord, boligområder og lignende, ifølge Fikse.

Mangler havneplasser

Trondheim havn er også en pådriver for å fylle opp.

De sier det er stort behov for industriareal med kai og at en utfylling på Ørin vil bidra til å dekke etterspørselen.

En sandlo står på bakken ved siden av litt tang.

FUGLELIV: Over 250 fuglearter er observert fra fugletårnet i Verdal.

Foto: Linda Bjørgan / NRK

– Vi har ikke lenger et tilbud til kunder med behov for kainært areal i Verdal, så dette er viktig for oss, sier Knut Thomas Kusslid som er havnesjef for Trondheim havn.

Aker Solutions Verdal har i alle år vært avhengig av nærheten til sjøen for å transportere plattformunderstell til og fra verftet.

Men kommunikasjonssjefen ved hjørnesteinsbedriften vil ikke svare på om de er avhengig av det nye området for å gjennomføre oppdrag framover.

Odd Naustdal, kommunikasjonssjef i Aker Solutions

NÆRT SJØEN: Aker Solutions verft i Verdal er avhengig av nærhet til sjøen. Det er viktig for å vinne nye oppdrag, sier kommunikasjonssjef Odd Naustdal.

Foto: Eli Bjelland / NRK

Dette skriver kommunikasjonssjef i Aker Solutions, Odd Naustdal, i en e-post til NRK:

«Ett av de største konkurransefortrinn som norsk industri har for å vinne oppdrag til forskjellige typer grønne løsninger, er at vi har store byggeplasser helt ned til kaikanten, slik som i Verdal».

Kommunen har så langt godkjent en utfylling av det omstridte området. Men datoen for når arbeidet skal starte er ikke satt.