Det er klimadirektør i Sintef, Nils A. Røkke og professor ved NTNUs institutt for elkraftteknikk, Magnus Korpås, som har skrevet et innlegg om dette temaet i Dagens Næringsliv torsdag.
Duoen skriver blant annet at mange tradisjonelt har tenkt at vindturbinene må være på plass for at en storstilt overgang til elbiler i Norge skal gi mening. Men Statkrafts skrinlagte investering viser at det egentlig er motsatt. Uten nye kunder, som vil bruke ren kraft til å erstatte fossil energi, enten det er på landeveien eller i industrien, kommer ikke vindparkene.
Dermed mener de to at en elbil-satsing kan være løsningen.
«Dette kan utløse vind- og vannkraftprosjekter, som øker fornybarandelen i energisektoren. Det vil i tillegg fjerne CO₂-utslipp, noe Norge er forpliktet til»
Skuffelse i Trøndelag
I forrige uke kom nyheten om at Statkraft likevel ikke vil investere i vindkraftprosjektene på Fosen og i Snillfjord i Trøndelag på grunn av manglende lønnsomhet.
Lavere priser på kraft- og elsertifikater i Norden medfører at prosjektene ikke er lønnsomme.
Vindkraftprosjektene i Midt-Norge var beregnet til ca. 11 milliarder kroner. Prosjektene eies av Statkraft, Agder Energi, TrønderEnergi og Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk (NTE).
– Myndighetene har bidratt med å legge forholdene til rette for utbygging av vindkraft, blant annet ved å forbedre avskrivningsreglene. Dessverre gjør markedsutviklingen at det likevel ikke er kommersielt forsvarlig å investere i disse prosjektene, sa konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen i forrige uke.
«Må utnytte grønn kraft»
Korpås og Røkke tror at flere elbiler i Norge kan være svaret på lønnsomhet i vindkraftmarkedet.
«Hvis halvannen millioner biler, omtrent halvparten av den norske bilparken, går på batterier, vil de ikke bruke mer enn tre terawattimer kraft. Skal Norge få en innenlands elbil-etterspørsel, som svelger unna store vindkraftsatsinger, så må landet få nye industriprosjekter som kan utnytte grønn kraft i kampen om kundenes gunst.»