Hopp til innhold

Reagerer på «ufin» oppførsel fra bussjåfører

Flere foreldre reagerer på oppførselen til bussjåfører på vei til første skoledag på Hitra og Frøya.

Atb vurderer rutetilbudet

Flere har luftet sin frustrasjon over AtB på Facebook (arkivbilde).

Foto: Stein Roar Leite

Da sønnen til Anette Narmo Hammervold skulle ta bussen til Guri Kunna videregående skole på Hitra, hadde han ikke mottatt busskortet fra AtB ennå.

Derfor sendte moren med ham legitimasjon og brevet fra fylkeskommunen der det står at han har rett på skoleskyss.

– Da fikk han beskjed om at det ikke var godt nok, og at han måtte betale, sier Hammervold.

Anette Narmo Hammervold

Anette Narmo Hammervold reagerer på hvordan sønnen ble behandlet da han skulle ta bussen hjem fra skolen.

Foto: Privat

Det er flere mil hjem fra skolen, samt en tunnel der det ikke er lov å sykle, så sønnen måtte derfor ut med 60 kroner for å komme seg hjem.

– Bussjåføren var veldig ufin

Flere kan fortelle om lignende hendelser på AtBs side på Facebook. Blant dem Carina Tøften, som skulle sende stedatteren med en annen buss til skolen.

Stedatteren hadde heller ikke fått busskortet til første skoledag, men tok med seg fjorårets kort for sikkerhetsskyld. Det ble ikke godkjent.

Bussjåføren ble veldig morsk og sa «hva har du tenkt å gjøre med det da?» og var veldig ufin

Carina Tøften

Hun fikk til slutt være med bussen, men med beskjed om at hun måtte betale neste gang. På hjemturen valgte hun å vente til stemoren var ferdig på jobb, og i morges måtte hun betale.

Reagerer på dårlig oppførsel

Harald Storrønning, plan- og driftssjef i AtB, forteller at alle skoler har lånekort, som elevene har mulighet til å låne i påvente av skolekort.

– Første skoledag er det ingen som har busskort. Derfor skal alle få skyss til skolen. Hjem igjen derimot, må du enten ha med lånekort eller betale, sier Storrønning, som legger til at alle som har betalt vil få refundert pengene.

Harald Storrønning

Harald Storrønning i AtB forteller at alle vil få refundert pengene de har måtte legge ut.

Foto: Jon Arne Hoff Johansen

Både Hammervold og Tøften forteller at det er ikke pengene de først og fremst reagerer på, men hvordan ungdommene er blitt behandlet.

Det er Boreal Transport Midt-Norge som kjører de aktuelle rutene, og daglig leder Eirik Rambech-Knoff, sier det er vanskelig å uttale seg om oppførselen til bussjåførene, da de ikke vet hva elevene definerer som «ufin».

– Men det er klart vi skal opptre høflig og serviceinnstilt. Det er viktig for oss, sier han.

Har ikke lov å utvise skjønn

Rambech-Knoff tror elevene kan ha opplevd situasjonen ubehagelig fordi de måtte kjøpe billett, når de egentlig har krav på gratis skyss.

– Sjåførene skal kreve billett når elevene ikke har skolekort, sier Rambech-Knoff, som legger til at alle klager vil bli fulgt opp internt.

Tøften og Hammervold mener det må være mulig for bussjåførene å utvise skjønn i slike situasjoner, spesielt siden dette er en liten plass.

Alle kjenner alle, og bussjåførene vet jo at ungdommene som står der klokken sju, skal på skolen

Anette Narmo Hammervold

Det har bussjåførene derimot ikke lov til.

– Det å utvise skjønn kan føre til problematiske situasjoner. Vi har klar beskjed fra vår oppdragsgiver, AtB, at vi skal kreve billett hvis elevene ikke har skolekort, sier Rambech-Knoff.