Hopp til innhold

RBK-supportere lei av «bowlingkula» på drakta

Nok en sesong har RBKs hovedsponsor Sparebank 1 SMN en stor logo på magen på RBK-drakta. Mange supportere vil ha den vekk.

Rosenborg bortedrakt 2020.

Her er Rosenborgs nye bortedrakt i 2020. Den store Sparebank-logoen får kritikk.

Foto: RBK.no

Laster Twitter-innhold

Slik starter innlegget til RBK-supporter Emil Almås på Twitter. Han var en av mange RBK-supportere som ikke ble særlig fornøyd da RBK avslørte sin nye bortedrakt for sesongen torsdag.

Han har brukt Twitter aktivt for å nå fram til Sparebank 1 SMN som han håper kan bytte ut den store logoen midt på magen.

Logoen har både blitt beskrevet som badeball og bowlingkule.

Almås har ingen videre kommentar til saken, annet enn at han syns det er fint at NRK videreformidler det han har skrevet.

Mange reaksjoner

Almås er heller ikke alene å mislike den store logoen midt på magen på RBK-drakta:

  • «Sjokk at banken syns den er fin. De hadde sikkert gjerne sett enda en badeball på ryggen og to små på ermene
  • «Ikke fin drakt så lenge den ekstra bowlingballen er på trøya!»
  • «Badeballen ødelegger nok en gang en meget fin drakt»
  • «Det er vel egentlig bare to meninger, de som liker den (kun de som jobber i og for banken) og de som rett og slettet ikke kan fordra den (resten)»
  • «Jeg unngår aktivt dere som bank på grunn av kula»
  • «Da blir det ikke kjøpt drakt i år heller»

Dette er bare noen av reaksjonene NRK har funnet på Twitter og Facebook. Noen skriver også at drakta er fin, men at den hadde vært bedre uten «badeballen».

Kristoffer Zachariassen i RBK.

RBKs nye spiller Kristoffer Zachariassen poserer i den nye drakta, uten at den store logoen vises så godt.

Foto: RBK.no

Sparebanken vil ikke gjøre endringer

– Det er flott med et så stort engasjement rundt drakten, skriver kommunikasjonsdirektør i Sparebank 1 SMN Hans Tronstad til NRK.

Han har også fått med seg kritikken, men sier at de ikke ønsker å gjøre endringer.

– Den har hatt denne utformingen i noen år og vi er ikke ukjent med at noen syns logoen får litt for stor plass. Men vi får også positive reaksjoner. Vår vurdering er at denne utformingen gir den beste synligheten for vår logo, skriver Tronstad.

Rosenborg har selv ingen kommentar til saken.