Nyttårsaften gikk det nytt steinras på Rv 715 og veien var stengt i flere timer.
- Det blir ikke tunnel for seks millioner kroner, men noe får vi gjort, sier kommunikasjonsrådgiver Tove Eivindsen i Statens Vegvesen, region midt.
Flere tiltak
Nyttårsaften tok geologer til orde for forlenging av sikringsgjerder i Trolla-området.
- Forlenging av gjerder kan være ett av tiltakene, men det er litt for tidlig ennå å fastslå hvilke tiltak som skal settes i verk for de seks millionene som er satt av i årets budsjett til rassikring på Rv 715 ved Trolla, sier Eivindsen
- Uakseptabelt
Frps kommunalråd i Trondheim, Kristian Dahlberg Hauge, krever at noe må gjøres raskt.
- Det er helt uholdbart at en av vegene inn til landets tredje største by er så utsatt for ras, sier Dahlberg Hauge.
Raset nyttårsaften er ett av mange i rekke av steinras som har gått på Rv 715. Så langt er ingen skadet i ras på veien, men mange kvier seg for å kjøre den rasutsatte sterkningen, som daglig trafikkeres av svært mange pendlere og fastboende.
- Det bør settes i verk umiddelbare tiltak for å sikre vegen, sier Dahlberg Hauge.
- Lengre gjerde
Rv 715 mellom Ila og Flakk var stengt i mange timer på formiddagen nyttårsaften, mens geologer undersøkte rasstedet.
- Rasgjerdet langs den rasfarlige riksvei 715, mellom Trolla og Flakk bør forlenges.
Det foreslår geolog Stig Lillevik.
Han var i Trolla og undersøkte raset som gikk på morgenen nyttårsaften.
- En slik sikring gir 75 prosents trygghet. Alternativet er tunnel som gir full trygghet. Men dette koster langt mer, og er lite realistisk med dagens budsjetter.