Hopp til innhold

Populært med tog

Flere velger å toget i Trøndelag. I fjor var det en vekst på opptill 10 prosent på alle strekningene i både nord og sør.

Tog
Foto: NRK

På Rørosbanen var det 9 prosent flere reisende i 2007, sammenlignet med 2006. Tilsammen valgte så mange som 175 000 passasjerer å ta tog mellom Hamar og Røros i løpet av året. Det kan ha vært et smart valgt, fordi det var ikke så veldig mange forsinkelser. I snitt hadde togene på denne strekningen en punktlighet på 85 prosent.

På Dovrebanen hadde de en vekst på 10 prosent i fjor. 435 000 passasjerer satt seg gjennom turen mellom Oslo og Trondheim. Her var punktlighet litt dårligere, med 81 prosent.

Punktlige lokaltog

På lokaltogene i Trøndelag har de ikke hatt en like stor vekst, men faktisk har aldri så mange reist med tog i de to fylkene. Ikke var de særlig ofte forsinket heller, og kan skryte av en punktlighet på 90 prosent.

På lokaltoget mellom Trondheim og Steinkjer var det ikke like stor vekst som på regiontogene. Men NSB er fornøyd med 556 000 passasjerer, som er en økning på 4 prosent.

Mellom Trondheim og Røros hadde de 75 000 passasjerer, som er en økning på 6 prosent.

En stolt sjef

Totalt over hele landet har mer enn 50 millioner reist med tog i 2007. Det er en økning på 5,1 prosent.

- Det er gledelig at så mange mennesker strømmer til toget, og at de velger å bruke det mest miljøriktige transportmiddelet vi har i Norge i dag. Våre elektriske tog går på grønn energi, eller på strøm som er produsert fra vannkraft, og kundene våre henviser ofte til miljøet når de blir spurt om hvorfor de velger toget, sier persontogsjef i NSB, Stein Nilsen, i en pressemelding.

Men Nilsen er ikke like fornøyd med utviklingen av punktligheten. Spesielt i Osloområdet sliter de i rushtrafikken, hvor punktligheten er nede i 78 prosent. Helst skulle Nilsen hatt 100 prosent punktlighet på alle strekningene.

- Det bekymrer oss at vi har mange forsinkelser, noe som skyldes store problemer med infrastrukturen, samt at vi ikke hadde nok personale en periode i fjor høst. Jobb nummer èn for oss er å levere punktlige tog til kundene hver dag, og vi gjør nå vårt ytterste for å klare dette, sier Nilsen.