– Vi har store forventninger. Her er det muligheter både for lokalt næringsliv og for laksenæringa, sier Geir Falk Anderssen i Stjørdal Høyre.
Leder i plankomiteen i Stjørdal, Rolf Charles Berg (Sp), mener det både miljømessig og trafikalt sett er gunstig å få mer av godstrafikken over på båt.
– Det kjører en enorm mengde laksetrailere fra Frøya og Hitra i dag. Det er en vinn-vinn-situasjon å få denne transporten over på båt og direkte ombord i fraktfly.
– Håper oppdretterne biter på agnet
Politikerne har allerede et samarbeid med Avinor, og nå ønsker de å få med laksenæringa på Frøya og Hitra.
– Dette er jo spenstige ideer vi har lansert nå, og vi håper oppdretterne biter på agnet og kommer oss i møte. Vi vet jo at næringa ønsker å få sine produkter ut til kundene på kortest mulig tid, og det kan umulig skje raskere enn med båt inn til Værnes og deretter med fly ut i den store verden, sier Berg.
Ønsker hurtigbåt
Ei ny, stor kai på Langøra vil altså gjøre det enklere å ta imot varer fra sjøveien og rett over til flytransport, E6 eller tog. Lokalpolitikerne ønsker også en hurtigbåtforbindelse inn til Stjørdal om utbygginga blir realisert.
– Dette tror jeg veldig på. Vi får jo nå et samarbeid mellom kampflybasen på Ørland og Værnes, og en hurtigbåt vil kunne redusere reisetida til pendlerne. De som kommer fra Hitra og Frøya vil få kortet ned reisetiden med en til to timer, sier Anderssen.
Må ta avgjørelsen raskt
I forbindelse med at Nye Veier skal bygge firefelts vei på E6 i området, skal det sprenges fjell som gir store steinmasser.
– Det haster med å få avgjort om det skal bygges kai. Det begynner å ta ut masser i 2019, sier Anderssen.
Han vil at Stjørdal skal ses på som en samferdselssone.
– Vi har allerede flyplassen, E6, E14 og tog tre veier.