Hopp til innhold

Ny lov skulle hjelpe boligkjøpere – men like mange klager som før

En ny lov skulle gjøre det enklere å kjøpe bolig. Men likevel har 170 misfornøyde nordmenn så langt i år kontaktet Forbrukerrådet etter strid om boligkjøp. Det er omtrent like mange som de siste årene.

Bjørn Myrvold

SKJULTE FEIL: Bjørn Myrvold mener det var mange mangler han ikke fikk vite om før han kjøpte huset i Namsos.

Foto: Espen Sandmo / NRK

Bjørn Myrvold i Namsos er en av mange rundt om i landet som mener han fant mange feil på boligen han kjøpte.

– Ja, det var skjulte feil som mangel på isolasjon rundt vinduer og dører som var det største problemet. Huset var veldig kaldt, og dette var feil som det ikke ble opplyst om før jeg kjøpte huset, sier Myrvold.

– Brannfarlig

Men Namsos-mannen mener også murpipa ved ovnen i stua ikke hadde god nok brannbeskyttelse.

– Da brannvesenet kom for å se, sa de at dette var brannfarlig. Dermed måtte jeg sette på nye plater rundt ovnen. Heller ikke dette kom fram i papirene som lå til grunn da jeg kjøpte huset, hevder han.

Bjørn Myrvold hus i Namsos

Bjørn Myrvold måtte sette opp to isolasjonsvegger rundt vedovnen i stua, før brannvesenet ble fornøyd.

Foto: Espen Sandmo / NRK

Myrvold har vært i kontakt med både meglerfirmaet som formidlet salget og tidligere eier. Uten å nå fram med sine klager.

Juridisk seniorrådgiver Nora Wennberg Gløersen i Forbrukerrådet sier det fortsatt er mange konflikter i forbindelse med boligsalg i Norge. Selv om selgers opplysningsplikt ble skjerpet fra nyttår.

Boligsalg fører dessverre altfor ofte til konflikter. Feil og mangler som dukker opp etter en bolighandel kan gi uforutsette ekstrautgifter og krangel om ansvar. De nye reglene i avhendingsloven som trådte i kraft ved nyttår øker informasjonskravet og flytter mer ansvar over på selger, sier hun.

Nora Wennberg Gløersen i Forbrukerrådet

Juridisk rådgiver Nora Wennberg Gløersen sier Forbrukerrådet hvert år hjelper mange boligkjøpere.

Foto: Forbrukerrådet

170 misfornøyde nordmenn

Likevel har 170 misfornøyde nordmenn tatt kontakt med Forbrukerrådet etter boligkjøp så langt i år. Det er omtrent like mange som de siste årene.

– Folk som er misfornøyde etter å ha kjøpt en brukt bolig må klage direkte til selger av boligen, eller selgers eierskifteforsikring. Hvis de ikke når frem med et krav mot forsikringsselskapet, kan saken klages inn til Finansklagenemnda Eierskifte, der Forbrukerrådet sitter som representant for boligkjøperne, fortsetter Gløersen i Forbrukerrådet.

Les også Kjøpet av drømmeboligen ble et mareritt

Said Kameran Hussein

I Namsos har Bjørn Myrvold renovert store deler av huset sitt etter å ha avdekket det han mener er stadig flere skjulte feil og mangler.

– Så langt har jeg brukt rundt 400.000 kroner på å rette opp feilene, men nå begynner jeg å bli fornøyd, sier han.

Bjørn Myrvold hus i Namsos

Namsos-mannen har klaget både til meglerfirma og tidligere eier, uten å bli hørt. Nå ber han andre boligkjøpere være godt forberedt før de går på visning.

Foto: Espen Sandmo / NRK

Mange klager på skjulte feil

Finansklagenemnda Eierskifte behandlet 362 saker etter strid om boligkjøp i fjor.

– Veldig mange klagesaker handler om skjulte feil og mangler ved eldre boliger. Ofte knyttet til utsatte bygningsdeler som våtrom, drenering, tak og elanlegg, sier Nora Wennberg Gløersen.

Les også – Å kjøpe bolig er som å spille bingo

Kjøpte hus med dårlig el-anlegg

Både hun og Bjørn Myrvold ber folk som skal kjøpe bolig stille godt forberedt på visning.

– Ja, du må helst ha med deg en person som kan en del om boliger på en visning, slik at det er lettere å avdekke eventuelle feil, mener Myrvold.

– Det er også viktig å lese alle salgsdokumentene nøye. Særlig tilstandsrapporten og selgerens egenerklæringsskjema. Her skal man få en pekepinn om hvilke deler av boligen som det kan være lurt å ta en ekstra kikk på når man er på visning, sier Gløersen.