– Man snakker veldig ofte om mobbing i skolen. Vi vil heller snu på det og fokusere på inkludering.
Det sier Nora Johanne Brødreskift. Hun sitter i Ungdomsrådet i Indre Fosen i Trøndelag.
Rådet har nettopp utgitt egen bok med tittelen #inkluderemere. Målet er at barn og unge skal få et bedre liv.
De mener samfunnet bør fokusere på forebygging, i stedet for å reparere.
– Inkludering er et så viktig tema. Vi hadde lyst til å skape noe håndfast og glede rundt det å inkludere, sier Linda Lillemo som også er med i ungdomsrådet.
Handler om en måte å se livet på
Boka er en del av et større inkluderingsprosjekt som opprinnelig het «inkludering på alvor».
Et utvalg av kommuner fra hele landet har fått i oppdrag å jobbe med tematikken. Det er Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet som står bak.
I Indre Fosen har de videreutviklet det hele, og gått i dybden på hva som skal til for at barn skal føle seg inkludert. Og hvorfor dette er så viktig.
– Det er ganske mange ulike synspunkter på inkludering, og flere ulike måter å inkludere på. Det er viktig at man snakker om inkludering jevnlig, sier Lillemo.
Gjennom flere år har ungdommene gjort kartlegginger og samarbeidet med kommunen og den statlige spesialpedagogiske tjenesten Statped.
– Vi i Statped Midt ser Ungdomsrådet i Indre Fosen som en viktig aktør i arbeidet med å sikre et inkluderende læringsmiljø for alle, langt utover kommunegrensen.
Der sier seniorrådgiver i Statped Midt, Anne Mali Tharaldsteen.
– Barn og unges stemme må løftes frem
Hun viser særlig til at det er viktig å fange opp barn og elever som trenger noe ekstra, så tidlig som mulig.
– Alle skal oppleve at de har en naturlig plass i fellesskapet. Med tidlig innsats kan vi også forebygge skjevutvikling, sosiale vansker og frafall i skolen, sier Tharaldsteen.
Hun mener inkludering også handler om at barn og unge skal ha rett til å inkluderes i prosesser som angår dem. I tråd med FNs barnekonvensjon.
– Barn og unges stemme må løftes frem. Alle barn har rett til å si sin mening, og deres meninger skal bli tatt på alvor. Barnehage og skole skal sikre at barna får ta del i- og medvirke i fellesskapet.
Foroverlent holdning
Boka #inkluderemere er skrevet av barn og unge fra alle skolene i kommunen.
Ungdomsrådet har bedt om bidrag, og så har de ulike tankene rundt inkludering blitt sortert inn i boka.
– Vi håper boka kan bli grunnlag for samtaler om temaet, og at den kan bli brukt i skoler over hele landet. Slik kan man jobbe med holdninger rundt det å inkludere andre, sier Lillemo.
At det blir skapt en sunn oppfatning til det å be andre mennesker inn i sin krets, tror hun er essensielt.
Statped Midt mener ungdommene i Indre Fosen har gjort en kjempejobb med å sette ord på hvordan barn og unge ser på mange aspekter rundt det å føle seg inkludert eller ikke.
– Dette ungdomsrådet er veldig viktige budbringere for hvordan vi voksne i lag med barn og unge kan arbeide for å skape et godt læringsmiljø preget av tilhørighet, anerkjennelse, likeverd, fellesskapsfølelse og respekt for den enkelte, sier Tharaldsteen.
#inkluderemere
I Indre Fosen har arbeidet med inkludering også vært tema i kommunestyret.
Ungdomsrådet har jobbet via sosiale media, og emneknaggen #inkluderemere skal bidra til økt bevissthet.
Tharaldsen sier hun er rørt over innsatsen barn og unge i Indre Fosen legger inn.
– De gir verdifull innsikt og kunnskap til oss andre. Ikke bare med boka. De har også gått grundig til verks med kartlegginger og spørreundersøkelser, et omfattende arbeid blant elever. Inkludering handler om utvikling av hele skolen, slik at den legger bedre til rette for et mangfold av elever, sier Tharaldsteen.
Stortingsmeldingen «tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO» er utviklet med innspill fra Indre Fosen Ungdomsråd.
Kristian Nicolaisen er en av de rundt 1200 grunnskoleelevene i Indre Fosen som nå har fått boka.
– Det er faktisk ganske bra, for alle må få være med på ting. Det er viktig at alle får være en del av en gjeng, sier han.