Hopp til innhold

Fikk «grandis» på restaurant: – Litt stivt å betale 260 kroner

Da Lene Berg Solbu bestilte glutenfri pizza, stusset hun over det hun fikk servert.

Bilde av grandis som blir servert på restaurant

GRANDIOSA?: Er dette en Grandiosa eller ikke? Lene Berg Solbu betalte 260 kroner for denne pizzaen på restaurant.

Foto: Privat

– Jeg syntes pizzaen lignet mistenkelig mye på Grandiosa, sier Lene Berg Solbu.

Hun var på restauranten Kompis i Orkanger med en venninne hvor hun bestilte en pizza parma.

Solbu betalte 25 kroner ekstra for en glutenfri variant, som gjorde at måltidet kostet 260 kroner til sammen.

40 minutter senere kom servitøren med maten. Pizzaen hadde både parmaskinke, parmesan og rucola, og var riktignok glutenfri.

Likevel minnet den litt vel mye om en kjent pizza fra frysedisken.

– Jeg kjente det med en gang, sier Solbu.

Mener ansatt sa at det var Grandiosa

Pizzaen både så ut og smakte som en klassisk Grandiosa, men oppå var det i tillegg topping som er vanlig på en pizza parma.

– Det hadde nesten vært bedre om de skrapte av det originale fyllet før de tok på det som skal være på en parma-pizza, sier hun.

Pizza Grandiosa

Illustrasjonsfoto. En glutenfri Grandiosa koster mellom 80 og 100 kroner i vanlig dagligvarebutikk.

Foto: Karina Kaupang Jørgensen / NRK

Solbu hadde de travelt og måtte bare spise opp før hun skulle videre. På vei ut gikk hun innom kassa og spurte om det faktisk var en Grandiosa hun hadde fått.

– «Ja», svarte han bak kassa. Jeg så at han syntes det var litt ekkelt, sier hun.

Les også Ut mot boller og brus på norske sykehus: – Du blir oppfordret til å gjøre feil valg

Kanelboller på et fat

– Topper kaka

Kompis har 14 restauranter rundt om i landet. På menyen står det at alle pizzaer og burgere kan fås glutenfri.

Solbu skulle ønske restauranten bare hadde sagt ifra dersom de ikke hadde glutenfri bunn. Da ville hun bestilt noe annet, eller gått et annet sted.

– Jeg synes det er ganske sjokkerende. I hvert fall når det kostet 25 kroner ekstra for å få glutenfri, sier Solbu.

– Glutenfri mat er dyrt, men Grandiosa med litt topping for 260 kroner. Det topper kaka.

Hun forventet å få pengene tilbake, men restauranten har tilbudt henne et gratis måltid. Om hun vil benytte seg av det er hun ikke sikker på.

– Jeg vil absolutt besøke andre restauranter i kjeden, for jeg har hørt mye bra om dem, sier hun.

Les også Bjørnar (70) driver verdens nordligste vingård

Bjørnar Longård på Foldereid

Kan ikke bekrefte eller avkrefte

Eigil Almenning er kjedeleder for Kompis. Han kan verken bekrefte eller avkrefte om Solbu har fått servert en Grandiosa i restauranten.

– Fordi vi har ikke fått de svarene vi trenger. Vi har ikke fått tak i kokken fra da det skjedde. Vi har prøvd å nå ham, men har ikke lyktes med det foreløpig, sier han torsdag ettermiddag.

– Det eneste jeg ser ut ifra bildet er at det er brukt en bunn som ikke er vår. Men jeg kan ikke bekrefte hva som er brukt. Man kan spekulere selvfølgelig, men det vil jeg ikke, sier han.

Les også Sunniva (30) mener BMI-kravet hindrer henne i å få nødvendig helsehjelp

Sunniva Grimsgaard har fått fjernet løs hud på magen etter vekttap.

Almenning sier at de skal undersøke hva som har skjedd.

– Vi vil følge det opp. Det ser ut som at våre retningslinjer ikke er blitt fulgt og at det har blitt gjort innkjøp utenfor de innkjøpskanalene vi har, sier han.

NRK har snakket med daglig leder på Kompis Orkanger. Hun var ikke på jobb da pizzaen ble servert, men mener at det ikke var en Grandiosa.

NRK har også vist bildet av pizzaen til kommunikasjonsdirektør i Orkla Foods Norge, Dag Olav Stokken. Han svarer følgende:

Ja, jeg kan bekrefte at bildet viser en Grandiosa.

Villedende markedsføring

Markedsføringen sier at dette skal være en italiensk pizza.

Det sier Thomas Iversen, seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

– Serveres det en ferdigpizza som ikke er av italiensk kvalitet vil dette være villedende markedsføring.

Han sier det blir villedende fordi at det ikke er informert om på forhånd.

– Og som vi vet er villedende markedsføring ulovlig.

Iversen sier at kunder i tilfeller som dette har krav på et prisavslag. Han mener kunden bør få halve prisen tilbake.

Thomas Iversen, Forbrukerrådet

Thomas Iversen i forbrukerrådet mener kunden har rett på halv pris i dette tilfellet.

Foto: Halvor Pritzlaff Njerve / Forbru / Halvor Pritzlaff Njerve / Forbrukerrådet

Dette er en sak som burde løses mellom kunden og bedriften. Og den burde nok også vært løst på stedet.

– Har det noen betydning at kunden spiste opp pizzaen?

Det har ingen betydning at hun spiste opp pizzaen så lenge hun dokumenterte at det var en frossenpizza.

Les også Vinanmelder: – Unge bør lære om alkohol på ungdomsskolen

Ungdommer skåler med alkohol.