Kravet fra CargoNet er på 2,3 milioner i erstatning. Deres absolutt største kunde her i landet Schenker, har krevd nær en halv million. Begge er avvist av Statens vegvesen.
Les også:
Jernbaneverket derimot har fått 7 millioner kroner i erstatning etter togstansen.
– Dette finner vi oss ikke i, sier informasjonsdirektør Bjarne Wist i CargoNet.
– Galt at bare Jernbaneverket får
Sprengningsuhellet på E6 i november i fjor lammet togtrafikken på Nordlandsbanen i nær ei uke. Alt godset måtte føres over på bil, noe som ga CargoNet og deres kunder betydelige mer-kostnader. Bjarne Wist i CargoNet synes derfor det er galt at bare Jerbaneverket får erstatning.
– Jeg synes det er veldig synd. Jeg mener definitivt at vi og våre kunder har krav på en del av denne potten, sier Wist.
Les også:
– Vi har krav på erstatning. Det er nettopp derfor vi er så sterkt prinsipiell på den saken her. Spesielt når det er så opplagt at ting kunne blitt gjort annerledes, fortsetter Wist.
Kan havne i retten
Informasjonssjef i Schenker, Einar Spurkeland, vil ikke godta avvisningen. Raset stengte jernbanen i fem dager, og Schenker AS mener de har hatt store ekstrautgifter som følge av stengninga
– Det er jo forsinkelser i togtrafikken som skal erstattes. Og utifra det er det uforståelig at vi ikke får dekket våre mer-kostnader, sier han.
Saken er nå klaget inn for Vegdirektoratet og ifølge Bjarne Wist i CargoNet kan saken havne i retten:
– Det er ikke usannsynlig, sier Wist.
Alt om: