Det multinasjonale selskapet DS Schenker er eieren av det som tidligere het Linjegods i Norge.
Schenker AS i Norge sender mer enn 100 containere med gods langs Nordlansbanen hver uke.
Store steinmasser raste 3. november ut fra fjellet i Løsberga under arbeidet med å bygge ny E6.
Store ekstrautgifter
Raset stengte jernbanen i fem dager, og Schenker AS mener de har hatt store ekstrautgifter som følge av stengninga.
Schencher AS har nå sendt over et krav på 430.000 kroner til Statens vegvesen, skriver nettstedet Bygg.no.
Mye av Schenkers gods mellom Sør-Norge og Nord-Norge ble sendt med bil i de dagene jernbanen var stengt.
I brevet til vegvesenet viser Schenker AS til den kritikken som er blitt retta mot E6-utbygginga i Løsberga.
Det er blant annet blitt kjent at de geologiske undersøkelsene var mangelfulle før man vedtok å bygge ny firefelts motorvei.
Jernbaneverket får erstatning
Jernbaneverket har inngått en avtale på forhånd med Statens vegvesen. Avtalen går ut på at Jernbaneverket får rundt en million kroner for hvert døgn jernbanen er stengt som følge av veiarbeidene i Løsberga
Cargonet har også tidligere sagt at de vurderer å kreve erstatning etter raset.
Asbjørn Moe er prosjektleder for E6-utbygginga i Steinkjer. Han har ennå ikke sett kravet fra Schenker AS.
- Vi tar dette kravet alvorlig. Våre jurister i Vegvesent skal selvfølgelig vurdere kravet, men det er ennå for tidlig å si hvordan vi vil stille oss til det, sier Moe.