En avtale mellom Jernbaneverket og Statens vegvesen sier at det skal betales 40.000 i bot pr. time med stengt linje.Dermed passerer summen tre millioner kroner i ettermiddag. I tillegg kommer kostnadene med å reparere skadene etter det store steinraset mandag ettermiddag.
Samtidig er godsselskapet CargoNet i ferd med miste tålmodigheten, de taper en millioner kroner i døgnet på stenginga.
- Sannsynligheten er veldig stor for at vi kommer til å gå på vegvesenet for å få erstatning, sier informasjonsdirektør Bjarne Vist i CargoNet til NRK.
Video: Se helikopterbilder fra rasstedet
Berg i bevegelse
Statens vegvesen har montert fem nye målepunkter i det som er igjen av de to store steinblokkene oppe i berget, Sinnataggen og Monolitten. I går ettermiddag viste instrumentene fortsatt en viss bevegelse i fjellet.
Jernbaneverket stod klare med utstyr og mannskap for å reparere skinnegangen klokka sju i går kveld. Nå må de avvente til de får beskjed om at fjellmassene er stabile.
Ny sprenging
I dag skal Statens vegvesen forsøke å sprenge plass til et platå i Løsberga. Det var etter en lignende ladning at det siste steinraset sperret E6 og jernbanen på mandag.
Ifølge prosjektledelsen er fjellsiden mer stabil nå enn tidligere, og de forventer ikke nye ras denne gangen.
Fire-fem hus som ligger i nærheten skal evakueres når det skal sprenges.
Spør statsråden
Samferdselsministeren må svare på om alle tiltak vil bli iverksatt for å sikre at innbyggerne i Løsberga ikke blir skadet.
Kravet kommer fra stortingsrepresentant Andre N. Skjelstad fra Venstre. Statsråden må svare skriftlig på spørsmålet som ble sendt torsdag.
Dropper omkjøring
Samtidig viser en undersøkelse at hvert tredje tunge kjøretøy gir blaffen i skiltet omkjøring rundt Leksdal. De tar i stedet en snarvei gjennom et boligfelt ved rasstedet. Transportnæringen nekter å kjøre den to mil lange omvegen, skriver Adresseavisen.